FrågaAVTALSRÄTTAvtal10/04/2015

Hyresavtal genom fullmakt

Hej, Jag ska hyra en lägenhet i andra hand men då lägenhetsinnehavaren befinner sig utomlands så har denne problem att signera kontraktet. Därför får hennes kompis det ansvaret och signera kontraktet. Är detta riskabelt för mig? Går det att låta kompisen signera kontraktet och sedan mejla det till lägenhetsinnehavaren som via mejl bekräftar att det är ok?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Be hyresvärden skicka en skriftlig fullmakt till dig, förslagsvis via mail, där han förklarar att mellanmallen såsom fullmäktig ges rätt att ingå hyresavtalet mellan dig och hyresvärden. Viktigt är bara att du har fullmakten skriftligt för att undvika strul senare.

Lawline RådgivareRådgivare