Hyra ut sambos gemensamma bostad utan samtycke

Min dotter blev sambo aug 2018. Det är i en studentlägenhet. Dom har haft den uthyrd över sommaren. Nu har min dotter fått reda på att sambon ska arbeta på annan ort 6 mån och har skrivit ett andrahandskontrakt med en annan person vilket gör att min dotter står utan bostad. Min fråga är om han här rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förutsätter att lägenheten är samboegendom i enlighet med sambolagen (3 § Sambolagen).

Det finns vissa saker som en sambo inte har rätt att göra utan den andre sambons samtycke. Att hyra ut bostad som utgör samboegendom är en sådan åtgärd som inte kan göras utan sambons samtycke (23 § Sambolagen).

Enligt min bedömning utav omständigheterna som framgår av din fråga, får din dotters sambo inte hyra ut lägenheten utan hennes samtycke.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare