Hyra ut samägd fastighet

Jag och min syster äger en sommarstuga. Hälften var. Vi delar upp tiden som vi disponerar den. Vi byter den 15/7 varje år. Då har vi ansvaret för skötsel av stugan hela året. Nu vill min syster hyra ut stugan under den period som hon disponerar den. Jag vill inte att den hyrs ut. Kan hon hyra ut ändå?

Jag vill i så fall bygga en del som är min egen. Kan jag det?

Tacksam för hjälp

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fråga 1: Kan din syster hyra ut sommarstugan utan ditt samtycke?

När två eller fler personer äger något tillsammans så blir samäganderättslagen (se här) tillämplig. Enligt samäganderättslagens 2 § så stadgas följande: "För förfogande över det samfällda godset i dess helhet eller för vidtagande av åtgärd i godsets förvaltning erfordras samtliga delägares samtycke". Med förfogande menas i princip varje rättslig disposition av fastigheten, exempelvis uthyrning.

Svar: Alltså krävs det att du samtycker till att din syster hyr ut sommarstugan under hennes halvår.

Fråga 2: Kan du bygga till en egen del?

Samma princip som ovan blir tillämpligt även här. För att du ska få förfoga över fastigheten så krävs det samtycke av samtliga delägare.

Svar: Det krävs att din syster samtycker till att du bygger till en egen del.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare