Hyra ut i andra hand

Hej

Jag undrar en sak angående andra hans uthyrning?

Får jag hyra ut min lägenhet då mitt jobb är i en annan stad(40km) från där jag bor, jag tänkte prova bo där med en vän sedan senare bestämma om ja ska flytta helt? Min fråga är kommer hyresvärden godta skälet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det inte går att veta vad just din hyresvärd kommer säga om ditt önskemål att hyra ut i andra hand så tolkar jag frågan som att du vill veta om du med din motivering har möjlighet att få hyra ut i andra hand. Jag kommer alltså skriva ganska generellt om vad som gäller för andrahandshyra.

Vad säger lagen?

Bestämmelser som rör hyra och andrahandshyra finner man i 12 kap. Jordabalken (JB). I 12:39 JB framgår att hyresgästen inte utan hyresvärdens samtycke får hyra ut lägenheten i andra hand. Av samma bestämmelse framgår dock att det finns undantag från denna huvudregel. Dessa undantag finner man i 12:40 JB. Här stadgas det att hyresgästen får hyra ut i andra hand om hyresnämnden lämnar tillstånd till det.

Tillstånd lämnas enligt bestämmelsen i två fall; för det första om hyresgästen vill hyra ut i andra hand på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete, eller studier på annan ort med mera. Värt att notera är att det ska finnas "beaktansvärda skäl för upplåtelsen". Detta betyder att det måste finnas ganska stark anledning bakom önskemålet att få hyra ut i andra hand. För det andra ska hyresnämnden tillåta andrahandsuthyrning om hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke. Ett exempel på en befogad anledning för hyresvärden att vägra hyra ut i andra hand är om han eller hon kan anta att andrahandshyresgästen kommer missköta sig och skada lägenheten.

Bedömningen i ditt fall

Som sagt så är det svårt att veta vad din hyresvärd kommer säga om dina skäl för att hyra ut i andra hand, och huvudregeln är att det för andrahandsuthyrning krävs att hyresvärden samtycker. Om vi dock utgår från att hyresvärden saknar befogad anledning att neka dig rätten att hyra ut i andra hand så finns möjligheten att du kan få tillstånd till detta även om hyresvärden skulle säga nej, genom att vända dig till hyresnämnden.

Jag hoppas att du härmed fått svar på din fråga! Du är välkommen att återkomma om det skulle vara något mer. Information om andrahandsuthyrning och hur man kontaktar hyresnämnden finns på hyresnämndens hemsida.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare