Hyra ut bostadsrätt i andra hand

Hej,

Jag jobbar och bor i hyreslägenhet i stockholmskommun. Har även utflytt dotter som även hon jobbar och bor i hyreslägenhet i stockholmskommun. Nu är det så att jag har fått arv i pengar och vill köpa en bostadsrätt. Jag vill inte bo i bostadsrätten då jag trivs i min hyreslägenhet och inte min dotter heller vill göra det i nu läget då hon har ingen stabil ekonomi dock jag vill ha den som kapital som hon kommer ärva efter mig samt göra någonting klok med arvpengarna istället att ha dem liggande på bankkonto.

Jag tänker hyra ut bostadsrätten efter köpet. Vad säger lagen? Om det är hinder att köpa bostadsrätt i stockholmskommun kan jag köpa lägenhet i en annan kommun och under vilka villkor?

Tacksam i förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uthyrning av en bostadsrätt i andra hand regleras i 7 kap 10-11 §§ bostadsrättslagen (se här). Du får hyra ut din bostadsrätt om styrelsen i bostadsrättsföreningen godkänner uthyrningen. Skulle det vara så att styrelsen inte godkänner uthyrningen kan du vända dig till hyresnämnden som kan lämna tillstånd till uthyrning. Tillstånd till uthyrning ska lämnas om du har skäl till att hyra ut lägenheten i andra hand. Ett exempel på skäl kan vara att man köpt en lägenhet som man tänkt bosätta sig i när man pensionerar sig. Tillståndet att hyra ut i andra hand ska begränsas till viss tid. Styrelsen har självklart ett intresse av att de som äger bostadsrätterna också ska bo där, så finns det många andrahandsuthyrningar i en förening kan det kanske försvåra för dig att hyra ut i andra hand.

Om det står i styrelsens stadgar har de rätt att ta ut en avgift för att du hyr ut din lägenhet i andra hand. Avgiften får högst uppgå till 10 % av prisbasbeloppet per år, 2015 skulle det vara cirka 4450 kr.

Det spelar ingen roll i vilken kommun du köper bostadsrätt, reglerna är desamma.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare