FrågaAVTALSRÄTTAvtal01/08/2017

Hyra stuga - vilken städning krävs

Hej! Vi bodde under semestern i en stugby i ett par dagar. Städning ingick inte så vi slutstädade själva då vi flyttade ut. De informerade oss om att om städning inte genomfördes så skulle de debitera oss 1500:-. Inga problem tänkte vi och städade noggrant innan vi lämnade stugan. En vecka senare hör den administrativa personalen av sig via mejl och påstår "det var dåligt städat när ni var hos oss". Vi får inte reda på vad som är fel utan bara en länk till e-fakturan som de vill ha betalt inom 3 dagar. Som en parentes kan sägas att vi fick godkänna villkor online då vi bokade och betalade stugan. Där framgick ingen information angående städning. Har de rätt att debitera oss och bör vi bestrida fakturan? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Sammanfattning och svar på dina frågor:

- Ja, de har rätt att debitera er. Detta innebär dock inte att ni måste betala.
- Om ni känner er tillfreds med att städningen genomförts på ett bra sätt kan det vara en god idé att bestrida fakturan.



Nedan i texten följer först en rekommendation till dig om hur jag anser att du bör gå vidare. Sedan finner du en utveckling av mitt svar där jag lyfter fram relevanta aspekter av din fråga. Avslutningsvis finner du kontaktuppgifter till oss på Lawline om du har ytterligare frågor.

Rekommendation

Jag rekommenderar dig att först och främst försöka komma överens med den du har hyrt stugan av. Kan ni tillsammans nå samförstånd i frågan är min erfarenhet att det är det allra bästa för att lösa den uppkomna situationen så smidigt som möjligt. Går inte detta och vill stuguthyraren inte specificera vad i er städning som har varit bristfällig, så skulle jag råda dig att bestrida fakturan, så får stuguthyraren visa vad ni har missat i er städning. Viktigt är dock att poängtera att du riskerar få betala dröjsmålsränta och andra eventuella kostnader om du agerar på detta sätt.

Vad som är avtalat är viktigt

Utgångspunkten i frågan är ert avtal. Dvs. vad du och stuguthyraren har kommit överens om när du bokade stugan. Denna fråga är avgörande för att ge ett helt korrekt svar på dina frågor. Du skriver i din fråga att det inte framgick vilka krav som ställdes på städningen i det avtal du och stuguthyraren träffade när du hyrde stugan. Jag kommer därför utgå från denna förutsättning i mitt fortsatta svar.

Ni är överens om att städning ska genomföras men inte vad den ska omfatta

Jag skulle här vilja påstå att man i en domstol skulle titta på vad en ”sedvanlig” städning i en liknande situation som din egentligen skulle innebära. Då skulle man antagligen beakta om det antingen finns några råd som någon turist- eller branschförening ger ut om vad en sedvanlig städning kan tänkas omfatta. Eller så gör man en fri bedömning om vad som är sedvanligt i en liknande situation. Ett exempel som dock absolut inte ska ses som hur en domstol hade bedömt frågan är företaget Skistar som har en lista på vad de anser vara en vanlig ”avresestäd” och vad de anser som en ”storstädning” som istället genomförs en gång per år. Men listorna kan åtminstone ge en fingervisning om vad som är gängse städkrav i branschen.

Fördel för er att uthyraren har bekräftat att ni städat

Det är en fördel att ni fått bekräftat att ni faktiskt genomfört en städning. Det blir då i någon mån stuguthyraren som måste visa på vad i er städning som har varit så bristfällig att det är motiverat att fakturera er och kräva betalning.

Hoppas du fått svar på dina frågor. Om du önskar ytterligare rådgivning går det bra att vända sig till info@lawline.se

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare
Public question details image

Tjänster till fast pris *

Behöver du hjälp med Avtalsrätt och Avtal? Vi hjälper dig till fast pris!

Avtalsgranskning4995 kr

Få ett avtal granskat av en utbildad jurist. Avtalet ska vara på svenska och får vara max 7 sidor långt. Juristen granskar avtalet och återkopplar till dig med skriftlig feedback. Vid behov i form av förslag på ändringar, tillägg och justeringar, samt rådgivning.

Betala medKlarna Logo
* Samtliga fastprisärenden hanteras av en jurist och inkluderar även en telefonavstämning