FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/01/2018

Hyra av lös sak i konsumentförhållande

hej

vilka lagar blir tillämpliga vid uthyrning av lös sak (grävmaskin) mellan en privatperson och näringsidkare??

vilka skyldigheter har hyrestagaren? i vilken kan man utläsa dessa skyldigheter??

tacksam för hjälp

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen direkt tillämplig lag som reglerar uthyrning av lös sak till en konsument. Generellt har näringsidkaren att följa lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. När det är fråga om hyra av av lös sak brukar man därför göra analogier från köplagen, konsumentköp- och tjänstelagen samt titta på praxis och sedvänja. Vad som specifikt gäller avseende hyrestagarens skyldigheter tittar man i första hand på vad som sägs i avtalet. Sägs inget i avtalet gäller som huvudregel att det är uthyraren som ansvarar för kostnader orsakade av "normalt slitage". Däremot anses hyrestagaren ha en allmän vårdplikt. I vårdplikten inbegrips att man som hyrestagare bör anstränga sig för att bevara hyresobjektet i normalt skick och inte ändra objektet på något sätt. Det kan (beroende på avtalet) även innebära att man får stå för vissa underhållskostnader för att undvika skada på objektet (t.ex. fylla på olja i en maskin/fordon).

Sammanfattningsvis: Först och främst måste man kolla på avtalet (kan även vara muntligt) och se vad det säger om hyrestagarens skyldigheter. I andra hand kan man göra analogier till ovan nämnda lagar samt titta på praxis/sedvänja. Av praxis och sedvänja framgår att hyrestagaren har en skyldighet att vårda hyresobjektet och får stå för skador som uppkommer pga av brister i handhavandet. Däremot får uthyraren räkna med "normalt slitage" samt bekosta sådant.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare