Hyersvärd kräver pengar pga hävdar skada på golv och soffa

Hej,

Jag behöver lite råd / förslag på situationen jag har.

Jag kom till Stockholm i mars och hyrde en 2 rums lägenhet nära Solna centrum.

Eftersom ägaren inte var här den dagen blev nycklar överlämnade av sin vän och jag flyttade ut från den platsen i maj 31 genom att lämna nycklarna med sin vän och jag hade också berättat att han kan ta förskott som hyra för maj.

Nu har han kommit tillbaka och säger att det finns lite matfläck på golvet och några repor på soffan.

Och för soffan säger han att det kostar mer än 20000kr för läder och som det används för en tid måste jag betala honom hälften av sitt pris verkar det (dvs 10000kr).

Det har varit mer än 2 månader och han klagar nu.

Vänligen låt mig veta hur man går vidare

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Hur jag tolkar frågan

Inledningsvis vill jag precisera hur jag har förstått din fråga så det inte uppstår något missförstånd. Jag tolkar det du skrivit som att hyresvärden vill ha ersättning för repor på soffan (om denne vill ha ersättning för matfläckar på golvet framgår inte tydligt, hursomhelst har denne inte rätt till någon ersättning för detta, vilket jag kommer förklara nedan). Vidare tolkar jag frågan som att du inte har någon innestående deposition just nu.

Kan du krävas på ersättning för reporna på soffan (och matfläckarna)?

Till att börja med kan sägas att du som hyresgäst ska vårda lägenheten väl och ersätta de skador som uppkommit (12 kap. 24 § jordabalken). Det är dock fastlagt både genom praxis och doktrin att hyresgästen inte svarar för rena olyckshändelser och för det som kallas "normalt slitage", som uppkommer genom normalt användande av lägenheten. Det senare får hyresvärden acceptera. Normalt slitage av lägenheten är du som hyresgäst alltså inte skyldig att ersätta hyresvärden för.

Normalt slitage innefattar b. la märken som uppstår efter spikande och borrande i väggen, fettfläckar, repor på möbler, färgförändringar på köksbänkar etc. (Speciell avtalsrätt II : Kontraktsrätt - Häfte 1 s. 182). Av detta följer att reporna på soffan samt matfläckarna på golvet faller in under antingen "normalt slitage" eller som en olyckshändelse. För att vara tydlig: Du ska därför inte betala någonting för att ersätta skadan för reporna/fläckarna.

Spelar det någon roll vad som står i ert hyresavtal?

Nej, inte vad gäller detta. Lagen tvingande till hyresgästens fördel. Det innebär att oavsett vad som står i avtalet, t. ex att man ska ersätta ALLA skador, så är dessa villkor ogiltiga (12 kap. 1 § femte stycket jordabalken). Hyresvärden kan alltså inte utöka vårdplikten till att också omfatta "normalt slitage", även om det skulle stå i ett avtal.

Vad du kan göra

Om jag tolkat frågan rätt har du ingen innestående deposition hos hyresvärden (hade du haft detta hade du kunnat t.ex ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden). Hyresvärden måste alltså få dig att "aktivt" överföra pengar för att få den ersättning denne vill ha. Emellertid har denne inte rätt till detta. Du kan hänvisa hyresvärden till detta svar och säga att du har lagen på din sida. Din hyresvärd skulle inte vinna något på att påbörja en rättslig tvist mot dig.

Lawline RådgivareRådgivare