Husrannsakan utan att delta

Hej. Får polisen gå in i en lägenhet utan att man vet om detta. Får polisen gå in i lägenheten medan man sover och leta runt och sedan smyga därifrån. Jag är fuktionshindrad och ligger i min säng 24/7 så något brott har jag inte gjort utan jag funderar om jag kan ha blivit beskylld för något jag inte gjort. Har oxå min 20 åriga dotter boendes hemma som hört när de ibland går personer i lägenheten (smyger omkring). Vi har säkerhetsdörr så de är inga inbrottstjuvar (inget blir stulet heller. Även min dotters mor som kommer två veckor i månaden hör hur de gått i lägenheten. Man märker fotsteg från skor i lägenheten. Finns flera saker. Något är detta som inte stämmer. Min dotter är rädd och jag är mycket fundersam över vad det är frågan om och om detta är lagligt. Bör jag ta kontakt med advokat som kan utreda för jag har svårt att tro att detta är lagligt och varför skulle de göra såhär. Jag har lyckats spara dna efter en som var här. Vore tacksam för svar och råd. Mvh XX

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågeställningen

Jag tolkar det som att du vill veta mer om vad gäller polisens befogenheter att genomföra en husrannsakan. Regler om detta finns i 28 kapitlet i rättegångsbalken (RB).

Husransakan

Det finns tre olika situationer polisen får göra husrannsakan. Den första kallas reell husrannsakan och återfinns i 28 kap. 1 § RB. Det innebär att polisen söker efter föremål som kan ha betydelse för utredning av brottet. Det är värt att nämna att detta endast omfattar brott som kan ge fängelse. Den andra typen kallas personell husrannsakan 28 kap. 2 § RB. Då eftersöks en person som ska frihetsberövas, hämtas till förhör, kroppsbesiktigas eller kroppsvisiteras. Den tredje typen av husrannsakan är den som sker i lokal som är tillgänglig för allmänheten eller i lokal som inte är tillgänglig för allmänheten men som används gemensamt av personer som kan antas ägna sig åt brottslig verksamhet, se vidare 28 kap. 3 § RB. I ditt fall borde det i sådana fall vara en reell husrannsakan eftersom de inte verkar leta efter personer eller röra sig om en lokal.

Du nämner att du knappast kan vara misstänkt för ett brott. Men då din dotter bor hos dig kan det istället vara henne det gäller. Däremot är polisens tillvägagångssätt i, utifrån omständigheterna du uppger, något märkligt.

Den som drabbas av en husrannsakan, eller familjemedlemmar som bor i bostaden, ska få tillfälle att vara närvarande vid husrannsakan och även att tillkalla ett vittne, om detta inte orsakar dröjsmål 28 kap. 7 § 2 st RB. I ert fall verkr ingen familjemedlem eller vittne närvarat vid husrannsakan. Utan ni har bara hört personer i lägenheten. I de fall där varken den drabbade eller någon av hans eller hennes närmaste har varit närvarande vid husrannsakan ska han eller hon underrättas i efterhand om åtgärden. Sådan underrättelse behöver dock inte lämnas förrän det inte längre riskerar att skada brottsutredningen 28 kap. 7 § 2 st RB. Det kan vara så att lämna den informationen skulle skada utredningen och då väntar polisen med den underättelsen. Vidare nämner du att ni har säkerhetsdörr så att det inte kan vara inbrottstjuvar. Jag är inte riktigt med på hur polisen lyckats ta sig in. Men om de använt våld för att ta sig in genom dörren så är det en omständighet som gör att de som regel ska underätta den som husrannsakan gjorts hos omedelbart. Så verkar dock inte vara fallet här.

Men däremot vill jag understryka att jag tolkar det som att polisen utfärdat flera husrannsakan eftersom ni hört de flera gånger, vilket är ovanligt. Faktumet att polisen skulle smyga låter också anmärkningsvärt. Även omständigheten att ni inte tror att varken du eller din dotter kan vara misstänkta för något brott. Jag skulle därför rekomendera dig att kontakta en jurist för att utreda detta vidare.

Med vänlig hälsning,

Melina PapadopoulosRådgivare