FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/11/2017

Husrannsakan

Får polis gå och lysa in i ens lägenhet bara sådär fast än det inte finns någon misstanke ens till brott. Det hände inatt, vaknade av att en ficklampa lös in i hallen . Jag trodde det var en inbrottstjuv så jag klädde på mig snabbt och greppa tag i golfklubben och sprang ut. När jag kom till knuten på huset såg jag polisbilen var på väg och åka. Har själv tändande lampor ute så jag såg ett huvud gå förbi innan jag kuta ut och det tog lite tid på mig och få på mig kläderna så därför hann dom komma iväg. Har dom rätt till att göra så.vad ska man göra vid ett sånt tillfälle för det känns rätt så kränkande att dom kan väcka en björn som sover. Kunde gått illa för polisen om jag varit snabbare nu är man på vakt med andra ord. Har inte gjort något olagligt, vet att det är en polis som inte gillar att det går bra för mig och har flaggat mig för när min fru åkte min bil blev hon stoppad. Till sin förvåning blev han stum när frugan frågade varför hon blev stoppad. Men det här är din mans bil hade han sagt och sen gått. Vad är det för samhälle man lever i. Men frågan var här dom rätt och göra så och vad gör man åt saken.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis vill jag börja med att säga att det är straffbart att tränga in i någon annans bostad. Den som gör detta begår hemfridsbrott (BrB 4:6 stycke 1). Detta gäller oavsett om du är polis, hyresvärd eller annan. Dock har polisen i vissa fall möjlighet att lagligt gå in i någons bostad. Det finns två typer av husrannsakan: reell husrannsakan och personell husrannsakan.

Reell husrannsakan

Reell husrannsakan innebär att polisen letar efter föremål eller bevis. Syftet med husrannsakan måste vara att leta efter föremål som kan tas i beslag eller att undersöka och/eller få klarhet kring omständigheter som kan vara av betydelse för utredningen av ett brott. För att få genomföra en reell husrannsakan kräv att polisen har anledning att anta att ett konkret brott har begåtts. Detta är ett lågt ställt beviskrav. För det brottet som kan antas ha begåtts måste fängelse finnas i straffskalan, vilket det emellertid gör för många brott.

Polisen har i följande tre fall rätt att göra en husrannsakan hos någon som inte är skäligen misstänkt för brottet.

1. Om brottet förövats hos honom/henne

2. Om någon gripits för brottet hos honom/henne

3. Om det finns synnerlig anledning att man kan söka efter föremål som kan tas i beslag osv., genom husrannsakan. Synnerlig anledning är ett mycket högt ställt beviskrav.

Personell husrannsakan

Personell husrannsakan innebär att polisen genomför en husrannsakan i hemmet för att leta efter en person. Det krävs att personen som polisen letar efter ska gripas, anhållas, häktas, hämtas till förhör eller inställelse vid rätten, kroppsvisiteras eller kroppsbesiktigas. Det krävs emellertid ingen misstanke om att personen är i hemmet just då. Ska polisen leta efter personen hemma hos någon annan, krävs det synnerlig anledning att anta att personen befinner sig där man letar. Polisen får också ta sig in i hemmet om det finns anledning att anta att någon har avlidit, är medvetslös eller annars oförmögen att tillkalla hjälp.

Proportionalitetsbedömning

Oavsett vilken typ av husrannsakan det gäller, måste det man vinner på att göra en husrannsakan vara proportionellt viktigare än det ingrepp som husrannsakan kommer att orsaka på privatlivet. Sådana ingrepp kan till exempel vara skada, lidande eller men. Det är alltså inte tillåtet för polisen att genomföra en husrannsakan utan ett viktigt och berättigat motiv.

Jag kan tyvärr inte ta ställning till vilka motiv polisen hade för att gå in i din lägenhet och huruvida dessa motiv var berättigade. Om du anser att polisens agerande var felaktigt, har du möjlighet att kräva ersättning för polisens agerande. Det gör du genom att göra en polisanmälan om tjänstefel eller hemfridsbrott mot de som genomförde husrannsakan.

Hoppas du fick svar på din fråga och återkom gärna om du funderar på någonting mer.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare