FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis09/08/2014

Husrannsakan

Hej!

Jag hade en husrannsakan här hemma för ca 2 veckor sedan. Det gjordes även en husrannsakan hos min granne samtidigt.

Jag får ingen information alls om vad detta handlar om, förutom att jag inte är misstänkt för något, utan att detta handlar om min pojkvän som inte ens är skriven här. Jag får inga svar på vad de gjorde hos min granne heller.

Min granne och jag lämnade tillsammans in önskemål om att få ut ett dokument på vad denna husrannsakan handlade om. Min granne har fått ett dokument, men jag får inte veta någotning.

Vad är mina rättigheter i detta? Jag vill gärna veta vad detta handlar om, är mina grannar farliga? Är min pojkvän farlig?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

För att genomföra en husrannsakan hos någon annan än hos den misstänkte måste polisen, enligt Rättegångsbalken 28 kap 1 § (som du hittar https://lagen.nu/1942:740#K28P1S1), ha starka indikationer på att ett brott har begåtts. Det misstänkta brottet måste också ha nära anknytning till din bostad, exempelvis genom att utgöra brottsplatsen eller att viktiga föremål finns att hämta där. Det man med säkerhet kan säga angående den husrannsakan som skett i din bostad är alltså att polisen har starka skäl att misstänka att din pojkvän och/eller granne har begått brott.

De dokument som ni har begärt är så kallade allmäna handlingar och faller under offentlighetsprincipen i tryckfrihetsförordningen, se 2 kap https://lagen.nu/1949:105#K2P1S1. Du har enligt svensk grundlag rätt att ta del av dokumentet, om den inte är belagd med sekretess. Det som sker när du begär ut en handling är att polisen gör en sekretessprövning, du kan begära ut polisens beslut till varför du inte fått del av dokumenten och överklaga detta.

Visserligen kan det vara av säkerhetsskäl som du inte fått dokuementen, men det kan också finnas andra skäl och det går inte att dra några slutsatser kring om din pojkvän är farlig eller inte.

Hoppas du har fått svar på din fråga,

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare