Huslån och gåva av fastighet

Hej jag vill skriva över min del av fastighet till min make, kan man göra så men ändå behålla min del av lånet.Kommer att betala på det som vanligt så ingen skillnad mer än att han äger hela bostaden , tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det är möjligt att göra på det sättet. Bara för att det står ett lån på en fastighet är det i normalfallet inte omöjligt att ge bort fastigheten och ändå behålla lånet. Det är dock så att om fastigheten utgör säkerhet för lånet kan den utmätas om lånet inte betalas trots att den har fått en ny ägare.

Man skulle kort sagt kunna säga att lånet fortsätter att stå på fastigheten oavsett vem den överlåts till, vilket skyddar långivaren. Du kan alltså behålla lånet och låta maken ta över hela fastigheten.

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare