Hur vet man om en mening är varumärkesskyddad?

Hej

Jag designar bla tygpåsar med texttryck. Fick ett mindre trevligt formulerat mail imorse att jag snott dennes design o det var oetiskt o snudd på olagligt. Det är alltså samma text på tygpåse men inte samma typ av påse o inte heller typsnitt. Jag skulle vilja veta hur mycket jag behöver ändra på min- om jag behöver ändra den överhuvud taget . Texten är: du har ingen jävla aning om vad jag bär på.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så länge personen du fick mailet av inte besitter ett varumärkesskydd för just de orden i den ordföljden, har du inte begått något brott. I skrivande stund finns inte de orden i den ordföljden registrerade i den svenska varumärkesdatabasen, och jag kan således konstatera med 100% säkerhet att du inte har gjort intrång i den personens immateriella rättigheter genom att använda dig av meningen "du har ingen jävla aning om vad jag bär på" på dina tygpåsar.

Kontentan av det hela är att du äger full rätt att använda dig av den meningen på dina tygpåsar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare