Hur vet jag om mitt bostadskrav för anhöriginvandring är uppfyllt?

Hej Jag är 22 år och är ihop med en kille som bor i albanien. Vi är ihop för 2 år och planera att han ska flytta hit till sverige. Jag är fast anställd men hyra ut huset till mina föräldrar. Och mina föräldrar är inte hemma för 1 och halv år nu. Jag hyra till huset för 2 år med 2000 kr per månader. Uppfylla jag kraven på bostad som i immigration behöver?

Tack.

Lawline svarar

Hej och tack så mycket för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar över bostadskravet som är ett av kraven vid anhöriginvandring. Eftersom du endast undrar över bostadskravet kommer jag inte beröra de andra kraven som också måste vara uppfyllda, såsom försörjningkravet.

Vad innebär bostad av tillräcklig storlek och standard?

I Migrationsverkets föreskrifter om försörjningskravet vid anhöriginvandring finns det förklarat vad kravet på en bostad av tillräcklig storlek och standard innebär. Kort sammanfattat innefattar bostadskravet att anknytningspersonen (alltså du) måste ha en bostad som är av tillräcklig standard och storlek för både sig själv och den sökande. Vidare har Migrationsverket specificerat att en tillräcklig bostad för två vuxna utan barn innefattar en bostad som har ett kök eller kokvrå och minst ett rum. Det måste finnas fler rum om barn ska bo i bostaden, med undantaget att två barn kan dela på ett sovrum.

Din situation

Jag tolkar din fråga som att det är du som äger ditt hus och att du har hyrt ut detta till dina föräldrar som inte längre bor där. Att vara inneboende hos någon annan eller bo hemma hos sina föräldrar är dock enligt Migrationsverket inte att anses som att ha en godtagbar bostad. Om så inte är fallet hos dig, utan att du faktiskt äger detta hus och uppfyller kravet på standard och storlek (har ett kök eller kokvrå och minst ett rum) så bör bostadskravet vara uppfyllt. Skulle fallet vara så att du är den som hyr en del av dina föräldrars bostad, blir det lite mer osäkert gällande vad som gäller, eftersom det inte framgår av migrationsverkets riktlinjer om detta är okej eller inte. Min gissning är att det eventuellt hade kunnat godtas, om den uthyrda delen av bostaden är tillräcklig stor samt självständig. Det är då viktigt att ni har ett hyresavtal som kan styrka på att du har en hyresrätt av tillräcklig storlek.

Förutom detta måste du även kunna visa att du har en bostad för minst ett år framåt i tiden. För att visa att du uppfyller bostadskravet måste olika sorters dokument och handlingar skickas in, detta eftersom att bostadssituationen måste bevisas skriftlige, exempelvis genom ett uppvisande av en kopia av ett köpekontrakt. Migrationsverket har väldigt bra information på sin hemsida som jag rekommenderar att läsa. Du kan hitta all nödvändig information här.

All lycka till i framtiden!

Allt gott,

Suana TaficRådgivare