Hur vet jag om en person innehar körkort?

Har XX med personnummer xxxxxxxx-xxxx körkort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du kan vända dig till Transportstyrelsen för att få reda på om någon har körkort

Tyvärr kan inte vi på Lawline hjälpa dig att ta reda på om en viss person innehar körkort eller inte. Gällande den frågan måste jag hänvisa dig vidare till Transportstyrelsen för svar då det är de som ansvarar för hanteringen av personuppgifter i vägtrafikregistret i Sverige. Uppgift om en person har körkort eller inte utgör allmänna handlingar hos myndigheten och omfattas således vanligtvis inte av sekretess. Du kan kontakta Transportstyrelsen via telefon på 0771–81 81 81 och uppge personens namn och personnummer för att ta del av informationen om personen ett giltigt körkort.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare