FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt16/03/2019

Hur vet jag om en hemsida är legitim?

Hej!

Tack för tidigare svar om sk camshower där man betalar för att se en vuxen och helt frivillig aktör visa sig naken. Jag har nu förstått att det är lagligt, men fråga berörde om sidorna är lagliga? Har förstått att det är mycket vanligt att folk besöker dessa sidor och betalar för att se camshower.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du återkommer med din fråga!

Det är en stor blandning av sidor på internet, vissa är lagliga och det finns naturligtvis de som inte är det. När jag undersökte en av sidorna du undrat över, så framkommer det att det är en laglig sida där aktörerna till och med kan få betalt för deras videos.

Det blir lite mer komplicerat ju mer man letar:

Grejen är den att i princip alla dessa sidor ägs av stora bolag – det finns många sidor, men inte så många olika ägare till dessa! Det innebär att det finns ganska många fall man kan läsa om som handlar om saker som handelshinder (men dessa fall utspelar sig inte i Sverige vad jag har hittat). Många av de stora bolagen är amerikanska, polska m.m.

Men än så länge så får de organisera sig på detta sätt och då kan man även använda deras webbsidor.

Man ska alltid vara försiktig på internet:

När det kommer till att ladda ner så bör man vara extra försiktig! Men dessa sidor är ofta baserade på att privatpersoner laddar upp sina filmer/ tillåter att de filmas och streamas live, och då har webbsidan rätt att göra det tillgängligt (man skriver på ett avtal).

Men ett förslag är att göra en snabb googling på webbsidan först och ta reda på om den är känd/ väldigt populär och så vidare! Om det känns lite konstigt, så är det kanske det och då kanske man helst hittar en annan sida.

I vissa fall kan det vara otillåtet att vara inne på dessa sidor:

Jag rekommenderar att du läser igenom ditt anställningsavtal noggrant! I vissa avtal så regleras hur man får använda till exempel företagets datorer, eller internetet som de tillhandahåller. Det kan vara så att de förbjuder att deras anställda besöker vissa sidor online av säkerhetsskäl!

Slutsatsen är att det inte är olagligt med dessa sidor i största allmänhet:

Som sagt så kommer det finnas undantag, men de stora, "vanliga" sidorna kan man besöka utan att oroa sig. Håll bara koll på sådant som till exempel anställningsavtal! Och som sagt så ska man i största mån avstå från att ladda ner material för att kunna vara säker på att man inte gör något olagligt (även om detta kan vara OK i vissa fall, men det framgår i sådana fall!).

Jag hoppas att detta har hjälpt! Det är en klurig fråga eftersom det finns så mycket på internet och det är både svårt att reglera och faktiskt kontrollera! Men jag skulle säga att man kommer ganska långt på att följa sin magkänsla!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare