FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet29/06/2021

Hur värderas en samägd fastighet?

Hej, jag o min bror äger en fastighet (landställe) tillsammans. Det är jag som nyttjar/ sköter stället.Jag har renoverat o fixat massor o vi har nu kommit överens om att jag ska köpa ut honom. Hur går det till? Hur värderar/ prissätter vi stället? Finns det värderingsman som inte trissar upp priset? Jag föreslog att vi skulle utgå från taxeringsvärdet men min bror tycker att taxeringsvärdet är missvisande.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur det går till när man äger en fastighet tillsammans, och när en delägare ska köpas ut.

Summan kan ni själva bestämma

Min tolkning av din situation är att ni äger hälften var. Således blir SamägarL tillämplig i ert fall, då ni gemensamt äger egendom (i detta fall en fastighet). Om det dock kan bevisas att du exempelvis äger mer, så minskas såklart delen du ska köpa ut honom för.

När det kommer till vilken summa som ska betalas är detta fritt för er att bestämma, eftersom SamägarL är så kallat dispositiv. Ni kan ju dock gynnas olika beroende på om ni använder taxeringsvärdet eller marknadsvärdet.

Värdering av fastigheten

En rättvis lösning på situationen kan vara att som nu nämner, värdera fastigheten vilket kan göras av en fastighetsmäklare för att på ett rättvist sätt komma överens om en skälig summa att köpa ut honom för. Normalt sett används marknadsvärdet, vilket hade blivit mindre ekonomiskt gynnsamt för dig, men mer gynnsamt för din bror. Detta är som sagt inte lagreglerat, utan ni är fria att själva bestämma ett lämpligt pris. En bra början är att anlita en fastighetsmäklare som kan värdera fastigeheten. En lösning kan också vara att mötas på mitten mellan marknads- och taxeringsvärdet.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är summan du kan köpa ut honom för upp till er att bestämma. Normalt sett används marknadsvärdet. Jag råder er att anlita en oberoende fastighetsmäklare så att ni gemensamt kan komma fram till en summa båda blir nöjda med.

Lycka till!

Bästa hälsningar,

Emil WellanderRådgivare