Hur uppstår ett avtal genom en Blocket annons?

Hej jag ska hålla mig kortfattat nu. Det gäller en affär på Blocket.se. Min fråga är:

om en köpare själv tog ett beslut om att skicka handpenning UTAN att säljaren tillåtit det eller att vi kommit överens om det, har säljaren då rätt att skicka tillbaka dessa pengar? Att jag häver "avtalet/dealen" som vi hade. Att jag inte vill sälja till honom längre? Eller är det kört?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller avtal är en grundläggande princip att bindande avtal uppstår genom anbud och accept enligt 1 § avtalslagen. Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande. För att ett bindande avtal skall uppstå måste anbudet vara särskilt riktat till en bestämd adressat. En annons på Blocket faller inte inom detta krav. En annons på Blocket klassificeras som ett utbud istället för ett anbud. Ett utbud är inte bindande och brukar rikta sig till en obestämd krets och kan ses som en uppmaning till enskilda som befinner sig i kretsen att själva lämna ett anbud. Detta innebär att säljaren inte är bunden.

Vad som dock utgör ett anbud är när köparen inkommer med ett ett tydligt anbud om att köpa det utannonserade, t.ex. "jag köper din vara för x antal kronor". Om du vid den tidpunkten accepterar anbudet uppkommer ett bindande avtal. För då föreligger tydligt ett anbud och accept situation.

Mot bakgrund av det du skrivit är mitt svar på din fråga att säljaren kan skicka tillbaka pengarna då det inte uppstått något avtal.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare