FrågaAVTALSRÄTTGåva26/08/2019

Hur upprättar jag ett gåvobrev för att ge pengar i gåva?

Hej

Stort tack för snabbt svar.

Nu undrar jag hur man upprättar gåvobrev.Duger det så här?

"Härmed mottager undertecknad kr 100 000:- som gåva.

Namn och personnr

Linköping 2019-06 -25"

Med vänlig hälsning

Kerstin Sjöblom

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är inget krav att upprätta ett gåvobrev

När det gäller att ge bort pengar och annan lös egendom krävs inget gåvobrev för att gåvan ska bli juridiskt bindande, utan det är tillräckligt att du bara ger över själva gåvan. Det kan dock vara en god idé att upprätta ett gåvobrev om du ger bort något av större värde.

Vad ett gåvobrev ska innehålla

Ett gåvobrev bör innehålla:

- Uppgifter om givaren och mottagaren

- En beskrivning vad du ger bort

- En överlåtelseförklaring

- Underskrifter av både givaren och mottagaren

- Uppgifter om ort och datum då gåvobrevet undertecknades

Om du har några särskilda villkor för gåvan, ska även dessa skrivas in.

Mitt förslag

Det kan vara en bra om du är tydligare i din överlåtelseförklaring, d.v.s. att du i den löpande texten anger att det är du som överlåter pengarna som gåva till mottagaren. Du bör också se till att det framgår tydligt vem som är givare och vem som är mottagare samt att både givaren och mottagaren skriver under gåvobrevet.

Vill du ha mer hjälp om hur du upprättar ett gåvobrev kan du mot ett fast pris använda dig av Lawlines tjänst för upprättande av gåvobrev. Klicka här för att få mer information.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare