Hur upphävs ett äktenskapsförord?

Återkalla eller upphäva äktenskapsförord. Räcker det om vi båda makar skriver på ett nytt som ska ersätta tidigare eller behövs två vittnen även nu?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att upphäva ett tidigare äktenskapsförord måste ni skriva ett nytt och skicka in det till Skatteverket för registrering. Det nya äktenskapsförordet ska vara skriftligt och daterat. Dessutom måste det vara undertecknat av dig och din make/maka (7 kap. 3 § ÄktB).

Precis som du skriver krävdes det tidigare att äktenskapsförord bevittnades, men det kravet har numera tagits bort. Det krävs alltså inte längre några vittnen när man skriver äktenskapsförord, vare sig man skriver äktenskapsförord för första gången eller om man ska skriva ett nytt som ersätter det tidigare.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du undrar över något mer är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Johanna OlanderRådgivare