Hur uppfyller man försörjningskravet?

Hej! Jag och min flickvän vill ansökta om uppehållstillstånd med anknytning att flytta till

Mig. Jag äger huset med mina föräldrar .

Uppfyller jag Försörj­nings­kravet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att försörjningskrav råder för personer som söker uppehållstillstånd på grund av anknytning, följer av 9 § första stycket lag (2016:752) om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige (BegrL).

Du uppfyller kravet genom att du erhåller lön (som efter avdrag för preliminär skatt uppgår till förbehållsbeloppet. I år ligger beloppet på 5 016 kronor för en ensamstående vuxen och 8 287 kr för sammanlevande sambor), A-kassa, inkomst från näringsverksamhet och/eller har en tillräcklig förmögenhet (Förordning (2016:850) om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige). Det räcker att infria något av kriterierna.

Hälsningar,

Pontus FridénRådgivare