Hur undviker jag att min man får del av ett arv jag har fått ifall vi skiljer oss?

Hej! Jag överväger att skilja mig från min man. Vi har varit gifta i 6 år. Två barn finns med i bilden. Mest undrar jag över ett arv som jag fick för under 1 år sedan. Har min man rätt till det då jag fick det då vi var gifta? Vi har inget äktenskapsförord. För att undvika att han får 50 % av det arvet är det klokast då att skriva ett äktenskapsförord ?Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om vad som ingår vid en skilsmässa finns i Äktenskapsbalken (ÄktB)

Vid en skilsmässa ska en bodelning ske (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ska endast s.k. giftorättsgods ingå. Giftorättsgods är allt det ni äger som inte är din eller din makes enskilda egendom (10 kap. 1 § ÄktB). Det innebär att arvet kommer ingå i bodelningen och fördelas lika mellan er om arvet inte är din enskilda egendom.

Egendom och tillgångar kan bli enskild egendom genom att ett äktenskapsförord skrivits mellan makarna men det kan också bli enskild egendom genom att exempelvis ena maken har fått egendomen i gåva, genom testamente eller genom arv med villkoret att det ska vara den makens enskilda egendom (7 kap. 2 § ÄktB). Det innebär att då ni inte har ett äktenskapsförord så kommer avet ingå i bodelningen vid en eventuell skilsmässa, om det inte är så att du har fått arvet med villkoret att det ska vara din enskilda egendom.

Jag skulle därför rekommendera att ni skriver ett äktenskapsförord för att förhindra att din man får del av arvet ifall ni skulle skilja er. Genom att i äktenskapsförordet ange att det specifika arvet ska vara din enskilda egendom så kommer arvet inte ingå i bodelningen utan tillfaller då helt och hållet dig.

Tänk på att äktenskapsförordet ska upprättas skriftligt, undertecknas av er båda samt att det måste registreras hos Skatteverket för att det ska vara giltigt (7 kap. 4 § ÄktB). Mer specifik information om hur själva registreringen av äktenskapsförordet går till hittar du på skatteverkets hemsida, den finner du här.

Ni kan även enkelt och till ett fast pris upprätta ett äktenskapsord via Lawlines avtalstjänst, den hittar du här.

Jag hoppas att du har fått hjälp med din fråga och du är välkommen att återkomma om du har fler funderingar!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare