Hur tungt väger ett vittnesmål?

Hej, jag undrar hur tungt ett vittnes ord egentligen väger? Till exempel om en person misstänks för ringa stöld i butik, men personen menar att legitimation blivit stulet, och även visar att legitimation förlustanmälts ca 2 år tidigare. Det finns ingen videoupptagning på händelsen. Vittnet säger att hon känner igen personen och är ganska säker på att det var den personen som var på platsen. Hur stor är då chansen att personen döms? För att förtydliga, den anklagade menar alltså att någon annan använt sig utav hennes legitimation, det handlar alltså om identitetsintrång.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur tungt ett vittnes ord väger.

Prövning av bevisning

I svensk rätt råder fri bevisprövning vilket innefattar fri bevisföring samt fri bevisvärdering. Det innebär att parterna i en rättegång får lägga fram all bevisning, fri bevisföring, och bevisningen kommer sedan prövas fritt av domstolen, fri bevisvärdering (35 kap. 1 § RB). Det finns därmed inte något lagstadgat krav på hur tungt ett vittnes ord ska väga, utan detta är något som bedöms i det enskilda fallet. Vid bedömning av vittnesmålet tar man hänsyn till bland annat om berättelsen är sammanhängande, om berättelsen är logisk samt hur relationen till den tilltalade eller målsäganden ser ut.

I brottmål är det åklagaren som har bevisbördan för att kunna visa på att den åtalade har begått gärningen. För att kunna fällas för ett brott ska det vara ställt utom rimligt tvivel att en person begått gärningen. Detta är ett högt ställt beviskrav. Bevisningen ska därför inte kunna tyda på att det kan ha varit på ett annat sätt.

Sammanfattningsvis är det svårt för mig att svara på hur domstolen tar ställning till vittnets utsaga, då det är upp till domstolen att självständigt värdera detta utifrån bevisningen som läggs fram. Det ska dock påpekas att det är högt ställda beviskrav för att fällas för ett brott, och det ska inte kunna finnas några andra alternativ till vad som har inträffat.

Jag hoppas du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare