Hur tar man reda på om en fastighet är belånad?

Undrar om min fastighet Karlskrona Gisslevik 4:26 är belånad ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

En fastighet pantsätts genom att fastigheten intecknas och man erhåller ett pantbrev som sedan kan pantsättas hos en bank eller kreditinstitut för ett lån. I Sverige är det Lantmäteriet som ansvarar för pantbrev och inteckningar. Lantmäteriet har information om vilka pantbrev som finns i din fastighet, och via ägararkivet (som är sammanhängande med Lantmäteriet) kan du också få uppgifter om vilka av pantbreven som är obelånade.

Så jag råder dig att kontakta Lantmäteriet och Ägararkivet för att ta reda på vilka pantbrev som finns och vilka som är obelånade, för att därigenom se om fastigheten är belånad.

Jag hoppas att jag med detta gett dig lite hjälp på vägen, och har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare