FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag26/01/2023

Hur tar man reda på en aktieägares rösträtt i ett aktiebolag?

Hej Har ett AB och aktiekapital 100.000 sek och antal aktier är angivet till 1000 är ensam ägare . Vad anger jag i antal röster då, då jag skall minska aktiekapital till 25.000 sek?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är aktiebolagslagen (ABL) som reglerar frågor om aktieägares rösträtt i aktiebolag med mera.

Hur tar man reda på en aktieägares rösträtt i ett aktiebolag?

En aktieägare får vid stämman rösta för det fulla antalet aktier som aktieägaren äger eller företräder, om inte något annat anges i bolagsordningen (7:8 ABL). Det finns därför ingen rösträttsbegränsning i lagen, utöver det som framgår av bolagsordningen. Om en rösträttsbegräsning inte framgår av ditt bolags bolagsordning, så gäller det antal aktier som du äger som antal röster.

Vidare är det så att alla aktier i ett bolag har lika rätt (4:1 ABL). Har du inte reglerat något annat i din bolagsordning, så betyder det alla dina aktier ger dig det antal röster som du äger. Äger du därför 1 000 aktier, så har du 1 000 röster vid bolagsstämman. Du får även ange i bolagsordningen att olika slag av aktier ska ha olika röstvärden (4:3 ABL). Om du exempelvis skulle ha två slag av aktier i ditt aktiebolag där exempelvis A-aktier ger dig tre röster medan B-aktier ger dig en röst, så kan du räkna ut hur många B-aktier som du kan sälja och ändå behålla din majoritet. En aktie får dock inte ha mer än 10 gånger det röstvärde som en svagare aktie har (4:5 ABL). Det betyder exempelvis att en A-aktie inte kan ha ett röstvärde om 11 röster medan en B-aktie endast skulle ha ett röstvärde om 1 röst.

Om du ska minska ditt aktiekapital till 25 000 kronor och ändå behålla samma antal aktier, så kommer du fortfarande ha 1 000 röster. Skillnaden blir bara att värdet på en aktie kommer bli 25 000 kronor i aktiekapital / 1 000 aktier = 25 kronor per aktie. Glöm inte att om du ska minska ditt aktiekapital, så måste du också se till att du faktiskt också får minska aktiekapitalet enligt din bolagsordning (3:1 ABL), annars måste du ändra bolagsordningen.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Om det finns 1 000 aktier i aktiebolaget, om du äger alla aktierna själv och om du inte har angett något annat i din bolagsordning, så bör du ha 1 000 röster, dvs. en röst för varje aktie. Ska du dessutom minska aktiekapitalet, så ska du säkerställa att du också ändrar din bolagsordning, om den inte redan tillåter ett aktiekapital om 25 000 kronor. Min rekommendation är därför att först stämma av om du får minska ditt aktiekapital i bolagsordningen och först därefter att ändra din bolagsordning för att få minska aktiekapitalet.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare