Hur tar jag reda på om en person är häktad?

Sitter (namn) i häkte

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppgifter om häktade omfattas av sekretess, se 18 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen, vilket innebär att Kriminalvården inte får tala om för någon annan att personen är häktad och vart de är. Om du misstänker att personen sitter häktad kan du eventuellt hitta honom eller henne genom att skicka ett brev till personen. På brevet skriver du personens namn och personnummer. Sedan lägger du brevet i ett annat brev och postar det till Kriminalvården, Klientenheten, 601 80 Norrköping. Kriminalvården skickar då vidare brevet till rätt person som själv väljer om de vill skriva eller ringa till dig.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare