Hur stor nyttjanderätt har man till samägd fastighet?

Hej, jag äger en 1/4-delar av ett fritidshus och 3/4-delar ägs av en släkting. Vad säger lagen om nyttjanderätten? Som jag har läst Lag om Samäganderätt så har båda lika stor rätt att nyttja huset. Min släkting säger att det är ägarandelarna som styr dvs att jag endast har rätt till 1/4 av sommaren. Vad är det som gäller egentligen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av förmögenhetsrättslig karaktär och regleras främst i lag om samäganderätt (samäganderättslagen).

Föreligger samäganderätt?

Är två eller flera ägare till egendom tillkommer de var och en en lott i egendomen (1 § samäganderättslagen). Dessa lotter är lika fördelade om inget annat anges (1 § samäganderättslagen). Här anges ju dock annat, och din lott är ¼ och din släktings ¾. Detta lagrum säger dock ingenting om själva nyttjandet eller förfogandet över egendomen, utan klargör endast om samäganderätt föreligger och lotternas fördelning.

Förfogande över godset

Huvudregeln är att förfogande över godset i dess helhet kräver samtliga delägares samtycke, oavsett lotternas fördelning (2 § samäganderättslagen). Här handlar det dock inte om nyttjande utan om försäljning och andra ingripande åtgärder såsom pantsättning av fastigheten.

Nyttjande

Samäganderättslagen säger egentligen ganska lite om själva nyttjanderätten. Det som sägs är att om man inte kommer överens om nyttjandet kan en god man efter ansökan av någon av delägarna förordnas att omhänderta egendomen under viss tid (3 § samäganderättslagen). Man kan alltså säga att det förutsätts att man ska komma överens om nyttjandet och skulle man inte göra det är sista utvägen att en god man förordnas att omhänderta egendomen tills man kommit överens.

Avslutande råd

Eftersom delägarna i princip förutsätts komma överens om nyttjandet är det inte så dumt att skriva ett samäganderättsavtal som regleras nyttjandet i framtiden.

Hoppas detta var till hjälp för dig. Har du fler funderingar kan du kontakta vår juristbyrå. Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08 533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00-16.00.

Linn LindelöfRådgivare