Hur stor del av arv har särkullbarn rätt till vid arvsavstående?

Jag läste i någon av frågorna betr. arv att särkullsbarn har möjlighet att avstå från att ta ut sin del direkt och i stället få rätten att ta del i efterlevande makens bo. Frågan är då: Om efterlevande maken gör slut på en del av arvet, vad får då särkullsbarnen ärva ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mycket riktigt kan ett särkullsbarn välja att avstå sitt arv till förmån för den efterlevande makens bo (3 kap. 9 § ärvdabalken).

Arvet som finns kvar:
Särkullsbarnet ställs vid ett arvsavstående i samma läge som den efterlevandes egna barn. Som barn ärver man inte en fast summa pengar utan en procentuell andel av arvet som inte ändrar sig med åren. Ett exempel är om det finns ett särkullbarn som avstår sin del av arvet och två gemensamma barn. När den efterlevande maken då avlider ärver de tre barnen var sin tredjedel av egendomen som finns kvar. Detta är oavsett om det finns mer eller mindre arv än efter den först avlidne maken. Så den efterlevande maken kan använda arvet och på det sättet minska arvet och då får särkullbarnet ut samma procentuella andel av den mindre summan som de gemensamma barnen.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Mathilda WihlborgRådgivare