FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt14/01/2018

Hur stor är sannolikheten att få ensam vårdnad om barnen när den andra föräldern hotar att hålla kvar barnen och inte medverkar till umgänge?

Jag har varit skiljd i snart 3 år då barnen är boende hos mig men skall vara hos föredetta mannen from fredag efter skolan till måndag då han lämnar barnen och jag hämtar dem och har dem till fredag morgon ,han har inte följt detta schemat allt då han knappt hämtar barnen och oftast inte ens ringer för att säga att han inte kan--- min föredetta man har varit anklagad för barnmisshandel då ärendet tog slut efter 7 månader, nu är det så att han har börjat använda sig av psykisk misshandel gällande barnen, då han har saggt en massa illa om mig till barnen och saggt att han ska riva sönder deras pass och inte låta dem resa någonstans tills de fyllt 18 år, min son som är 11 år bad honom att sluta och han fortsatte ändå att prata illa, jag har anmält detta till socialen och min son går hos skolkuratorn redan en tid eftersom han mått dåligt av allt som hänt.

Både sonen och dottern kom hem gråtandes och mår dåligt av detta då min dotter är 7 år.

Min fråga är vad kan ske om han verkligen gör detta?Och vad kan ni ge mig för förslag angällande lagar.

Jag funderar på att försöka få egenvårdnad, hor stor är sannolikheten att jag kan få detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor om vårdnad, boende och umgänge för barn regleras i föräldrabalken (FB) och utgår alltid från barnets bästa, 6 kap. 2 a § FB. Det bör tilläggas att alla fall gällande barn behandlas enskilt från fall till fall. Det är därför inte är möjligt att ge dig något säkert svar, men det finns vissa saker som kan ge dig ledning för hur du ska agera och hur utfallet kan tänkas bli.

Gällande hur din före detta man har betett sig genom att hota att riva sönder barnens pass och hålla kvar dem samt att han inte följer schemat som ni har bestämt eller hämtar barnen, så är detta faktorer som talar mot att han ska få ha kvar vårdnaden om barnen. Det åligger nämligen båda föräldrarna ett gemensamt ansvar för att få barnens umgänge med den andra föräldern att fungera när föräldrarna har gemensam vårdnad om barnen, 6 kap. 15 § stycke 3 FB. I detta ansvar ligger bland annat en skyldighet att följa schemat, se till att hämta barnen och på annat sätt medverka till att barnen får umgås med föräldern. Med tanke på att det framkommer att din före detta man har inte medverkat till detta talar det till din fördel att du ska få ensam vårdnad om barnen.

Vid bedömningen om du ska få ensam vårdnad om barnen läggs särskilt fokus på vad som anses bäst för barnen, där rätten särskilt beaktar föräldrarnas samarbetsförmåga gällande barnen samt risken för att barnen far illa eller att de hålls kvar. Detta ska vägas mot barnens behov av en nära och god kontakt med båda sina föräldrar, och rätten ska även ta hänsyn till barnens vilja utifrån deras ålder och mognad, 6 kap. 2 a § stycke 2 FB samt 6 kap. 5 § stycke 3 FB. Att din före detta man har varit anklagad för barnmisshandel och hotar att riva sönder passen för att hålla kvar barnen är faktorer som talar för att du ska få ensam vårdnad om barnen.

Du bör vända dig till rätten i den ort barnen har sin hemvist för väcka talan och på så sätt få hjälp (6 kap. 17 § FB) då det är ett beslut som fattas av rätten, 6 kap. 5 § FB.

Hoppas att det löser sig för er och att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare