FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott08/04/2018

Hur stor är sannolikheten att bli dömd för brott när man inte sänkt hastigheten tillräckligt mycket vid halt väglag?

Hej!

Min dotter som fortfarande har prövotid på sitt körkort var inblandad i en olycka.

Hastighet på platsen var 50 km/h, hon körde ca 30-40 km/h. Det är oplogat och väldigt spårigt på platsen, hon får plötsligt sladd på bilen och kommer över i fel körbana och frontalkollision uppstår med ett mötande större fordon. Personskador uppstår både på henne och i mötande fordon.

Omständigheterna är såklart väldigt olyckliga, men med tanke på hastighet, vägförhållanden så är det verkligen en olycka som händer i ett ögonblicksverk :'(

Hur stor är sannolikheten att hon bli dömd för vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada vid dessa omständigheter?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först vill jag börja med att beklaga det inträffade. Jag hoppas att din dotter, trots omständigheterna, har återhämtat sig och mår bra.

Tillämplig lag

För att besvara din fråga kikar vi närmare på trafikbrottslagen (TBL) och trafikförordningen (TraF), som kan sägas vara en fördjupning av TBL samt brottsbalken (BrB).

Det väsentliga i frågan är om din dotter ska anses ha agerat oaktsamt

Vi kan börja med att notera skillnaderna i oaktsamhetsgrad vad gäller vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada.

När det kommer till vårdslöshet i trafik säger regeln att vägtrafikanten i väsentlig mån ska ha brustit i den omsorg och varsamhet, som är nödvändig att iaktta för att en trafikolycka inte ska ske, för att kunna dömas (1 § första stycket TBL).

Medan det för vållande till kroppsskada sägs att personen ska ha varit oaktsam i förhållande till följden, dvs. att den andre personen har skadats (3 kap. 8 § första stycket BrB).

Kravet för oaktsamhet är alltså högre ställt för vårdslöshet i trafik än vad det är för vållande till kroppsskada.

En vägtrafikant måste alltid hålla en tillräckligt låg hastighet

Nu kollar vi närmare på om din dotter uppfyller båda eller något av dessa. För att kunna besvara frågan tar vi hjälp av aktsamhetsföreskrifterna i trafikförordningen, vilka säger att:

Hastigheten ska anpassas till vad varje situation kräver (3 kap. 14 § TraF). I lagen sägs det att "hänsyn ska tas till:

Vägförhållandena, Terrängsförhållandena, Väderleksförhållandena, och Siktförhållandena, Fordonets skick och belastning, samt Trafikförhållandena i övrigt.

Men också att en vägtrafikant aldrig får lov att köra fortare än vad han eller hon klarar av för att behålla kontrollen över fordonet och kan stanna i rätt tid om det skulle krävas".

I en senare paragraf anges explicit att en tillräckligt låg hastighet måste hållas vid halt väglag (3 kap. 15 § nionde punkten TraF).

HD har frikänt en man för vårdslöshet i trafik i ett delvis liknande mål

Det finns ett gammalt rättsfall, nämligen NJA 1981 s. 998, som delvis liknar din dotters fall. Här frikändes en man från åtal angående vårdslöshet i trafik för att inte ha kört tillräckligt långsamt när bilen plötsligt utsattes för blixthalka, varpå mannen förlorade kontrollen av bilen och körde ned i ett dike.

Skillnaden här är att väglaget i rättsfallet var torrt och kallt och att det inte fanns några omständigheter i övrigt som skulle kunna ha varnat honom om att det var halt ute.

Däremot är det också värt att nämna att både tingsrätten och hovrätten fällde mannen för vårdslöshet i trafik, medan Högsta domstolen frikände honom.

Sannolikheten för att din dotter skulle dömas för båda eller något av brotten

Dessvärre är sannolikheten för en fällande dom hög, enligt min mening.

Till skillnad från rättsfallet har din dotter märkt att det var oplogat och väldigt spårigt på vägen.

Det som skulle kunna tala till hennes fördel är att hon sänkt hastigheten.

Däremot har vi ovan konstaterat att en vägtrafikant aldrig får köra fortare än vad han eller hon klarar av för att lyckas behålla kontrollen över bilen och för att lyckas stanna i tid, om det skulle krävas.

Min bedömning blir därför att din dotter hållit en alldeles för hög hastighet med hänsyn till väglaget. Hon borde ha sänkt hastigheten betydligt mer än de 10-20km/h, som du uppgett i din fråga.

Som du själv säger kan en olycka hända på ett ögonblick med hänsyn till hastigheten och väglaget. Detta måste din dotter ha förstått och sänkt hastigheten rejält.

Konsekvenserna kan bli förödande av att åka över i motsatt körriktning och det är därför sannolikt att rätten bedömer det som att din dotter brustit väsentligt i den omsorg och varsamhet som situationen krävt (1 § första stycket TBL).

Eftersom hon, enligt min bedömning, uppfyller det strängare kravet i TBL, så uppfyller hon även kravet på oaktsamhet för vållande till kroppsskada per automatik (3 kap. 8 § första stycket BrB).

Bra att känna till

Din dotter kan dömas för båda brotten i konkurrens, dvs. det ena utesluter inte det andra.

Kommer rätten fram till att det är vårdslöshet i trafik och att din dotter således uppfyller det högre kravet på oaktsamhet kommer hon förmodligen samtidigt att dömas för vållande till kroppsskada.

Några avslutande ord

Jag har inte gjort min bedömning för att på något sätt vara taskig. Jag har utvärderat situationen objektivt och kollat på vad domstolen kommit fram till i liknande situationer tidigare.

Jag vill däremot samtidigt säga att varken min eller domstolarnas tidigare bedömning behöver utmynna i samma resultat just i din dotters fall. Det är alltid domstolen som prövar fallet som tar ett eget beslut i frågan, även om tidigare bedömningar tjänar som vägledning.

Tryck särskilt på den omständigheten att hon faktiskt sänkt hastigheten och försökt avvärja faran.

Jag önskar er all lycka och beklagar återigen det inträffade.

Ha en fortsatt fin helg!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare