Hur ska man beräkna laglotten?

Hej,

Min man har två barn och jag ett barn. Om han går bort före mig hur mycket är en laglott per barn för de två barnen som är i 40-års åldern idag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om laglott i 7 kap. Ärvdabalken (ÄB) skyddar bröstarvingarnas rätt till arv. Laglotten utgör halva arvslotten som enligt lag tillkommer bröstarvingar, 7 kap. 1§ ÄB. Denna laglott får inte inskränkas varför en förälder genom testamente teoretiskt sätt enbart kan inskränka sina bröstarvingars arvsrätt till hälften. Ifall hela arvet exempelvis utgör 90 kronor utgör arvslotten 30 kronor/barn varför laglotten bör blir 15 kronor/barn

Däremot ska det erinras om att kvarlåtenskapen efter din man avlider ska tillfalla den efterlevande maken (dig alltså) före era gemensamma bröstarvingar/andra arvsklassen, 3 kap. 1§ ÄB. Dessa har sedan rätt till efterarv enligt 3 kap. 2§ ÄB. Rätten till efterarv utgörs av en rätt till viss andel och ej egendom.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare