Hur skyddar vi egendom med ett äktenskapsförord?

Hej, jag är gift sedan många år och vi har två vuxna gemensamma barn. Finns även två särkullsbarn på makens sida. Vi vill att de konton jag har på banken aktier och privat pensionssparande inte ska ingå i ett arv om maken avlider innan mig. Men om jag avlider först vill jag att detta ska tillfalla maken. Hur gör man då med ett äktenskapsförord? Behövs mer/annat? Jag vill också få prisuppgift från er för detta åtagande samt vilka uppgifter ni behöver från oss. En annan fråga, om jag idag har ett visst belopp på dessa konton och det ändras (kommer det att göra), behövs det då någon förändring eller räcker det med kontouppgifter? Vi är införstådda att vid en ev. skilsmässa tillfaller enskilda egendomen mig. Innan åtagande från er sida vill jag få kontakt och pris och vad som krävs innan vi bokar in ett möte i Stockholm. Vi vill veta om det går att ordna samt pris innan mötet tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga är du och din make gifta, samt ni har två gemensamma barn. Därutöver finns två särkullbarn på makens sida. För det fall att din make går bort först vill ni inte att konton m.m. i ditt namn ska ingå i bodelningen som giftorättsgods. Men om du avlider innan din make vill du att egendomen ska tillfalla honom.

Ni kan skriva ett äktenskapsförord om enskild egendom för din del

Om du och din make skriver ett äktenskapsförord kan ni i det skriva in att viss egendom ska vara din enskilda egendom, t.ex. alla konton och aktier som står i ditt namn. Om din make avlider innan dig ska göras en bodelning, i vilken allt giftorättsgods ska ingå. Däremot ska inte enskild egendom ingå. Om alla konton m.m. i ditt namn är enskild egendom kommer de inte att ingå i bodelningen (och i praktiken behöver du inte dela egendomen med särkullbarnen).

Om ni skrivit ett äktenskapsförord om att viss egendom är din enskilda och du är den av er som avlider först kommer din make ändå att ärva den. Ett äktenskapsförord om enskild egendom påverkar inte rätten till arv för efterlevande make. Din make ärver i sådana fall egendomen med fri förfoganderätt innebärande att han har rätt att använda den, förbruka den och i princip även skänka bort den. Däremot får han inte testamentera bort den. När din make sedan avlider kommer dina arvingar (i förevarande fall era gemensamma barn) att erhålla ett efterarv i egendomen.

Det behöver inte skrivas in att en viss summa på kontot är din enskilda egendom

I äktenskapsförordet är det tillräckligt att det skrivs att alla aktier i ditt namn och att alla medel på konton i ditt namn är din enskilda egendom. Därav krävs det inte att det skrivs in någon specifik summa eller ett specifikt kontonummer. Dock är det viktigt att kontona står endast på dig; skulle kontona vara era gemensamma kommer det inte att räknas som din enskilda egendom.

Om ni vill skapa ett äktenskapsförord genom att själv skriva in uppgifterna erbjuder vi det till ett konkurrenskraftigt pris i vår avtalstjänst. Om det känns tryggare att boka ett möte med någon av våra jurister på Lawlines juristbyrå är ni varmt välkomna att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se. Bifoga er förfrågan och era kontaktuppgifter så återkommer vi med en offert.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare