Hur skyddar jag pengarna på mitt privata bankkonto om jag gifter mig?

Hej, Jag och min partner är förlovade och om detta leder till ett äktenskap vill jag ändå att mina privata bankkonton förblir mina. Detta avser alltså pengar jag sparat ihop innan vårt förhållande. Hur "skyddar" jag dessa pengar juridiskt? Ska man ange att alla pengar på ett specifikt konto avses i ett äkternskapsförord? Kan jag fortsätta spara på detta konto även under vårt kommande liv och ändå säkerställa att pengarna är mina privata?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler kring äktenskap och äktenskapsförord hittar du i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Hur skyddar jag mina privata bankkonton om vi gifter oss?
Utgångspunkten för gifta är att all egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Om ni gifter er kan du skydda pengarna på ditt privata bankkonto genom att upprätta ett äktenskapsförord där ni anger att det ska vara din enskilda egendom (7 kap. 3 § ÄktB och 7 kap. 2 § 1p ÄktB). Det är viktigt att vara tydlig med vilket konto eller konton som ska vara enskild egendom. Det är bättre att vara övertydlig för att undvika eventuella tolkningsproblem i framtiden och det kan därför vara bra att precisera vilket konto det rör sig om genom att uppge kontonummer.

Äktenskapsförordet måste vara skriftligt och ska undertecknas av er båda (7 kap. 3 § andra stycket ÄktB). Ni måste sedan skicka in det till Skatteverket för registrering för att det ska vara giltigt (7 kap. 3 § tredje stycket ÄktB). Om ni ändrar er i framtiden och skulle vilja ändra det ni skrivit i äktenskapsförordet så måste ni skriva ett nytt äktenskapsförord och registrera det.

Genom Lawlines avtalstjänst kan ni enkelt och till ett fast pris upprätta ett äktenskapsförord, den hittar ni här.

Om jag sätter in pengar på kontot under tiden vi är gifta, är pengarna då ändå mina privata?
Så länge ni i äktenskapsförordet varit specifika och angett det bankkonto du tänker fortsätta spara pengar på så kommer detta vara din enskilda egendom. Pengar som sätts in på det kontot kommer därför vara din enskilda egendom även när du sätter in under äktenskapets gång.

Sammanfattningsvis går det alltså att skydda pengarna på ditt privata bankkonto om ni gifter er genom att upprätta ett äktenskapsförord.

Hoppas du har fått hjälp med din fråga och du får gärna återkomma om du har fler funderingar! Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare