Hur skyddar jag mina tillgångar?

Jag och min sambo planerar att gifta oss. Han har två barn sen tidigare och vi har två gemensamma barn. Jag har mer tillgångar än han och undrar hur jag ska undvika att hans barn får del av dem? Vad händer om jag dör först, hur blir arvet då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag kommer att besvara denna fråga under förutsättningarna att ni gifter er, samt att du går bort först. Det första som händer vid en sådan situation är att en bodelning ska ske mellan dig och din make. Bodelningen ska göras enligt äktenskapsbalkens(förkortas ÄktB) regler där det framkommer att allt som är giftorättsgods ska delas lika mellan er, 11 kap. 3 § ÄktB. Giftorättsgods är allting som inte är enskild egendom enligt exempelvis ett testamente eller äktenskapsförord, ta gärna en titt på 7 kap. 1-3 §§ ÄktB. Om du inte har någon enskild egendom innebär det i princip att all din egendom ska delas lika med din make. Din ”halva” som blir kvar, och eventuell enskild egendom är det som ska bli föremål för arv. Om ni däremot har ett äktenskapsförord sinsemellan kan ni avtala om att viss av din egendom ska vara enskild, detta leder till att den inte ingår i bodelningen och din kvarlåtenskap som ska bli föremål för arv blir större.

Nu när vi går över till arvsreglerna ska vi följa reglerna i ärvdabalken(förkortas ÄB). Då det är fastställt hur stor din kvarlåtenskap är ska den tillfalla dina närmsta arvingar, vilket enligt 2 kap. 1 § ÄB är dina barn. Däremot finns en undantagsregel som blir tillämplig om den avlidne var gift och makarna hade gemensamma barn, 3 kap. 1 § ÄB. Den regeln innebär att din make ärver hela din kvarlåtenskap med vad som kallas fri förfoganderätt. Det innebär att han får fritt förfoga över dina barns arv efter dig medan han lever. Orsaken till denna regel är för att skydda efterlevande make mot att exempelvis behöva flytta från huset för att köpa ut sina egna barn. Som du säkert märkt har det fram tills nu inte spelat någon roll över hur stor din kvarlåtenskap varit då din make fått ärva allt ändå, däremot spelar det roll när din make går bort.

Då din make sedan går bort ska hans kvarlåtenskap fastställas. Det första som sedan ska ske är att era gemensamma barn ska få ärva DIG. Man gör då en uträkning för att se till att barnen får rätt till lika stor andel som de skulle fått om de ärvt dig direkt. Detta innebär att desto större belopp som tillfaller dina barn i detta skede, desto mindre finns kvar av din makes kvarlåtenskap som kan ärvas. När detta är klart ska makens kvarlåtenskap bli föremål för arv som kommer tillfalla hans fyra barn lika.

Som du säkert förstått är det lite invecklat med dessa arvsregler. Sammanfattningsvis innebär det att ett äktenskapsförord kan hjälpa din att skydda dina tillgångar, ett sådant kan du lätt upprätta via vår avtalstjänst http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Behöver du ytterligare juridisk rådgivning rekommenderar jag dig att kontakta någon av de specialiserade jurister som Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Mathilda AnderssonRådgivare