Hur skriver man ett samboavtal?

Hej

Jag har en fråga gällande samboskap.

-Undrar om vi själva kan skriva ner vad man har tagit in i det gemensamma boet-Kan man även skriva att en gåva som jag fått är min-Kan man även skriva ner de saker som man införskaffat gemensamt.

Måste dessa dokument bevittnas för att gälla?

Om något händer så vill vi vara säkra på att de saker man själv haft med sig samt fått under tiden tillfaller den personen.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Enligt sambolagen ska en bodelning mellan samborna göras om samboförhållandet upphör och någon av samborna begär bodelning. I bodelningen räknas vardera sambos andel av samboegendomen ut genom att man tar vardera sambos egendom minus skulder. Sedan läggs all samboegendom ihop och delas lika mellan samborna.

Samboegendomen utgörs av sambornas gemensamma bostad och bohag (möbler, hushållsmaskiner och liknande), om det är egendom som har skaffats för gemensam användning (3 § sambolagen). Detta innebär att enligt sambolagens regler är t.ex. en tv som du köpt/betalat er gemensamma egendom om ni båda använder den.

Om du och din sambo inte vill att dessa regler ska gälla mellan er, kan ni skriva ett samboavtal. I det avtalar ni om att bodelning inte ska ske mellan er eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen (9 § sambolagen). Avtalet måste inte bevittnas för att gälla.

Det kan vara svårt att få till ett samboavtal som reglerar fördelningen av egendomen på det sätt man har tänkt sig. Mitt råd till er är därför att ta hjälp med att skriva samboavtalet, t.ex. via någon av Lawlines samarbetspartners:

Avtal24: http://lawline.se/avtal/samboavtal - här kan ni skriva ett juridiskt korrekt samboavtal

Familjens Jurist: http://lawline.se/boka - här kan ni boka tid för juridisk rådgivning. Familjens Jurist har kontor över hela Sverige.

Med vänlig hälsning,
Caroline OravaRådgivare