FrågaAVTALSRÄTTFormkrav08/04/2022

Hur skriver man en fullmakt?

Hej! Tack för en jätte bra tjänst. Jag undrar hur man man skriver en fullmakt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över hur man skriver en fullmakt. Det korta svaret är att det typiskt sett inte finns några formkrav för hur man ska utforma en fullmakt. I det följande redogör jag mer utförligt för vilka krav som ställs på fullmakter.

Typiskt sett finns inga krav på vad som SKA finnas med i en fullmakt

Reglerna kring fullmakter återfinns huvudsakligen i avtalslagen. Det är dock enbart ett begränsat antal typer av fullmakter som faktiskt har krav på hur de ska vara utformade. De fullmakter som har formkrav är fullmakter som rör köp, byte eller gåva av fast egendom. (2 kap. 27 § 2 st. avtalslagen)

Därutöver har även s.k. framtidsfullmakter vissa formkrav som återfinns i lagen om framtidsfullmakter.

För majoriteten av alla fullmakter saknas alltså regler kring hur den ska vara utformad, vilket innebär att fullmakter inte ens behöver vara skriftliga utan även muntliga sådana är giltiga.

För övrigt ska dock tilläggas att den som ska rättshandla med fullmäktigen kan ställa krav på vad som ska framgå av fullmakten. Det är trots allt upp till den att avgöra om de kan lita på att du har en giltig fullmakt eller inte.

Vad som BÖR vara med i en fullmakt

Även om det för de flesta fullmakterna saknas formkrav så finns det en del saker som bör framgå för att det praktiskt sett ändå trots allt ska röra sig om en fullmakt. I det följande listar jag några av de mest centrala delarna.

1. Fullmäktigen

Först och främst måste fullmakten praktiskt sett ha en fullmaktstagare (fullmäktigen). Utan fullmaktstagaren finns det ju ingen som kan rättshandla enligt fullmakten. Fullmäktigen bör uppges med namn och personnummer. Som huvudregel kan man säga att ju mer information desto bättre.

2. Fullmaktsgivaren

Sedan måste fullmakten även ha en fullmaktsgivare, d.v.s. den å vems vägnar som fullmäktigen ska rättshandla. Även här bör namn och personnummer finnas med.

3. Fullmaktsförklaring (fullmäktigens behörighet)

Detta är förmodligen den delen av fullmakten som på sätt och vis är viktigast. Här bör du beskriva vad fullmakten går ut på, alltså vad fullmäktigen har behörighet att göra. Ett enkelt exempel är att skriva något i stil med "Härmed ger jag (person X), i fullmakt åt person Y, att köpa en bil för min räkning".

Som sagt är en bra utgångspunkt att ju mer information man har med i fullmakten desto bättre. Det är således bra att vara väldigt tydlig med vad fullmäktigens behörighet faktiskt är. Vilken typ av bil ska det exempelvis vara? Är det kanske fråga om någon specifik färg? Bilen kanske inte får kosta mer än ett visst belopp? Osv.

4. Fullmaktens tidsperiod

För att en fullmakt inte ska missbrukas eller användas på ett sätt som fullmaktsgivaren inte tänkt sig är det även bra att sätta en tidsbegränsning på fullmakten. Således kommer fullmakten automatiskt bli ogiltig efter en bestämd tidpunkt.

5. Signering och eventuell bevittning

Slutligen bör fullmakten signeras och eventuellt även bevittnas av någon utomstående. Genom ett sådant förvarande försäkrar man sig om att fullmakten godtas av motparten i rättshandlingen.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis finns det för de flesta fullmakterna inget formkrav, det finns dock vissa saker som praktiskt sätt måste finnas med för att det ska röra sig om en fullmakt och även vissa saker som bör vara med för säkerhetsskull. Det bästa sättet att försäkra sig om att motparten i rättshandlingen – d.v.s. den som ska godta fullmakten – är att kontakta dem och fråga vilka krav de ställer på fullmakten.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare