FrågaAVTALSRÄTTGåva16/11/2018

Hur skänker vi en fastighet till mina barn?

Min syster och jag äger en sommarfastighet efter vår mor uppe Västernorrland. Fastigheten är gammal och inte värd så mycket, kanske 50 000 kr.

Nu har både min syster och jag beslutat oss att inte längre behålla huset. Vi är båda överens att skänka fastigheten till mina tre barn. Barnen vill behålla det tillsammans eftersom de nu i sin tur har egna familjer och vill åka upp dit på semester. Min syster och hennes familj har sagt att de inte gör några anspråk på ersättning utan min syster har också valt att skänka sin halva av fastigheten till mina barn.

Hur går vi tillväga? Tacksam för råd i vilken ordning vi ska göra saker och vad vi behöver upprätta för dokument.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga vill du och din syster skänka er gemensamt ägda fastighe till dina tre barn. En sådan överlåtelse kan ni göra genom att skriva ett gåvobrev. Betänk dock att om du är gift (eller om din syster är gift) utgör fastigheten giftorättsgods, om den inte är enskild egendom (jfr 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken, ÄktB). För att skänka bort en fastighet som är giftorättsgods krävs det skriftligt samtycke från den du (eller din syster) är gift med (7 kap. 5 § andra och tredje stycket ÄktB). Min utgångspunkt är att det antingen finns samtycke alternativt att egendomen är enskild.

Formkravet för gåva av fastighet är detsamma som för köp

För fastighetsköp finns det formkrav innebärande att vissa krav måste finnas med i köpehandlingen för att den ska vara giltig. De formkrav som finns är att köpehandlingen ska innehålla uppgift om köpeskillingen, en förklaring om att egendomen överlåtes på köparen av säljaren samt handlingen ska vara skriftlig och undertecknad av både köparen och säljaren (4 kap. 1 § Jordabalken, JB). För det fall att man skänker bort hela eller delar av en fastighet genom ett gåvobrev är reglerna desamma som vid köp (4 kap. 29 § JB). Det innebär att det är tillräckligt med ett gåvobrev för att skänka bort halva fastigheten, så länge det uppfyller formkraven för en köpehandling. Eftersom ni skänker bort fastigheten finns det ingen egentlig köpeskilling utan det torde vara tillräckligt att skriva noll kronor eller likvärdigt.

Gåvobrevet, med formkraven uppfyllda, är således det viktigaste dokumentet för att skänka bort fastigheten.

Dina barn ska därefter söka lagfart

Mottagaren av gåvan (i det här fallet dina barn) ska inom tre månader söka lagfart för fastigheten (20 kap. 1-2 § JB). Det krävs inte att gåvobrevet är bevittnat för att det ska vara giltigt (jfr 4 kap. 1 § JB). Däremot ska lagfartsansökan vilandeförklaras om överlåtelsehandlingen inte är styrkt av två vittnen (20 kap. 7 § JB). Det är således en god idé att redan vid utfärdande av gåvobrevet se till att det även bevittnas.

Sammanfattningsvis kan du och din syster skänka bort fastigheten till dina barn, genom att upprätta ett gåvobrev. Var noga med formkraven som är förklarade ovan. Är du eller din syster i äktenskap krävs det skriftligt samtycke av den du eller din syster är gift med, om fastigheten utgör giftorättsgods. Fastigheten utgör giftorättsgods om den inte gjorts till enskild egendom genom villkor i gåva, testamente eller genom äktenskapsförord.

När ni skrivit gåvobrevet och överlämnat det till dina barn ska de inom tre månader söka lagfart. Gåvobrevet är den handling som används vid lagfartsansökan och är att likställa med en köpehandling vid köp av fastighet.

För utformande av ett korrekt gåvobrev kan jag rekommendera att ni använder er av Lawlines avtalstjänst. I våra gåvobrev får ni pedagogiskt ta ställning till och fylla i alla uppgifter som är nödvändiga för ett gåvobrev. Avtalstjänsten säkerställer att ni inte missar något viktigt och till ett konkurrenskraftigt pris.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare