Hur skall jag motivera parkeringsöverklagande?

Hej! Fick p-bot av Borås Stad där de påstår att jag har överskridit 2 timmars parkeringstiden, vilket jag inte gjorde. Jag satte timer och flyttade bilen en billängd innan tiden gick ut men fick bot trots det. Så det är ord mot ord som jag ser det. De gjorde ventilkontroll och påstår att det är omöjligt att ventiler kan hamna på samma läge.

Utöver det står det "felaktig" adress på boten, gatuadress stämmer men adressen med det gatunumret existerar inte.

Hur skall motivera överklagandet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Din fråga handlar om parkeringsanmärkning vid på kommunal mark och bestämmelser om detta hittas i Lag om felparkeringsavgift.

Överklagande
Överklagandet sker till polismyndigheten och blankett finner du här. Som motivering bör du ange de omständigheter du nämner i din fråga och även bifoga eventuella bilder du tog vid tillfället. Notera att du måste betala parkeringsanmärkningen även fast du överklagar. Om ditt bestridande skulle godkännas kommer transportstyrelsen att återbetala dina pengar.

"Ord mot ord"
Det finns många rättsfall som behandlar beviskrav vid utfärdad parkeringsanmärkning. Högsta domstolen har konstaterat att "Vad en parkeringsvakt har antecknat i samband med att en parkeringsanmärkning har meddelats ska tillmätas ett starkt bevisvärde. Enbart ett påstående från fordonsägaren om att felparkering inte har skett är inte tillräckligt för att betalningsansvar ska undanröjas" (NJA 2013 s 711 punkt 7). Det betyder att det är svårt att nå framgång med ett överklagande om det inte finns tydliga bildbevis som motbevisar det parkeringsvakten antecknat. Vad gäller felaktig noterat gatunummer är det enligt min bedömning inte en omständighet som kommer tillmätas någon större betydelse så länge gatuadressen är korrekt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare