Hur skall jag få tillbaka ett utlånat PS4?

Hej! lånade ut min PS4 till en bekant förra året. Fick den aldrig tillbaka. Skickade massa meddelande på all möjliga plattformer men blev ignorerat totalt. Några dagar sen skickade jag sista meddelande att jag vänder till polisen(har inte lådan kvar men har kvitto på köp, handlade med min bankkort) och fick ett hot att om jag går till polisen ska jag betala ännu mer. Vill veta hur jag ska agera i detta läget med tanke på att jag har även köpt spel för 6-7000. Mvh E

Lawline svarar

Hej E!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag förstår din fråga såsom att du undrar hur du bäst går tillväga för att få tillbaka din PS4, som du lånat ut till din bekant. Jag kommer i mitt svar utgå ifrån att PS4:at fortfarande finns kvar hos din bekante, alltså att han inte har sålt det eller på annat sätt gjort sig av med det utan ditt samtycke.

Enklaste sättet att få tillbaka din egendom är att ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten

Playstation 4-konsolen utgör din egendom. Det faktum att du lånat ut den till din bekante, förändrar inte detta faktum.

Det enklaste sättet att lösa den uppkomna situationen, är inte att gå till polisen, utan att ansöka om vad som kallas vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten (hädanefter KFM). Regler om handräckning finns i lagen om betalningsföreläggande och handräckning (hädanefter LBH).

I 3 § första stycket andra punkten LBH stadgas att en ansökan om vanlig handräckning får avse åläggande för svaranden att fullgöra något annan betalning, om tidpunkten för fullgörelse har inträtt. Att återlämna utlånad egendom, är ett utmärkt exempel på en sådan typ av skyldighet som kan fullgöras med hjälp av vanlig handräckning. Det är vidare uppenbart att tiden för fullgörelse (att återlämna den utlånade egendomen) har inträtt. Du kan alltså ansöka om vanlig handräckning, för att få tillbaka din egendom.

Om din bekante inte gör någonting, så kommer KFM meddela ett utslag, d.v.s att du har rätt att få tillbaka din spelkonsol. Därefter kommer KFM att med tvång ta ifrån din bekante PS4:at, och ge det tillbaks till dig.

Du ansöker om vanlig handräckning genom att fylla i en blankett, som du kan hitta på KFM:s hemsida här. Det kostar 300 kronor att ansöka, men du kan i sin tur begära ersättning för dina kostnader av svaranden (d.v.s din bekanta, jfr 46 § LBH).

Om din bekante däremot bestrider att han är skyldig att återlämna PS4:at överhuvudtaget, kan det bli nödvändigt att stämma honom inför domstol för att bevisa att det är din konsol. Med hänsyn till att din bekante inte verkar ha missuppfattat situationen (utan mest trilskas och vägrar lämna tillbaka för att han är en dålig vän), är det bästa och enklaste ändå att börja med att ansöka om vanlig handräckning. Jag råder dig därför att göra detta. Du hittar blankett samt mer information om vanlig handräckning på KFM:s hemsida här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och har du fler funderingar eller om jag missförstått dig får du gärna ställa fler frågor i stil med den du just ställde.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare