Hur ska sambos göra för att bostadsrätten bara ska tillfalla ena sambon vid separation?

Hej!

Min svärmor har köpt en lägenhet till mig och min sambo som nu ska skrivas över på min sambo.Hur gör vi för att skriva avtal för att det ska vara hans egendom vid eventuell separation?Jag vill att dom ska kunna känna sig trygga i att det verkligen är min sambos egendom och att jag inte kan göra något anspråk på den.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur du och din sambo ska göra för att säkerställa att bostaden ska vara hans vid en eventuell separation. Din fråga regleras därför i Sambolagen.

Jag antar att bostaden ska vara för er båda och fungera som din och din sambos gemensamma bostad och därmed kommer att utgöra samboegendom om inte annat kommer att anges (3 § och 5 § Sambolagen).

För att säkerställa att bostaden kommer att tillfalla din sambo finns det ett antal sätt som du och din partner kan göra. För det första så kan du och din partner skriva ett samboavtal. Ett samboavtal är ett avtal, ungefär som ett äktenskapsförord, där nu och din partner kan bestämma hur eran egendom ska fördelas vid tex. en separation eller om någon av er dör. I samboavtalet kan du och din sambo skriva att egendomen ska tillfalla honom i en framtida bodelning samt att du inte ska ha någon rätt alls till bostaden. Bostaden kommer då i sin helhet att tillfalla din sambo i fall ni separerar (9 § Sambolagen). Ett samboavtal upprättas som ett vanligt avtal. Där ska det framkomma ett bostadsrätten inte ska vara samboegendom utan din sambos egna egendom.

Om det även skulle vara så, vilket jag antar, att din sambo har fått bostaden i gåva av sin mor, så finns det ett ytterligare sätt som du och din sambo kan vidta för att bostaden ska tillfalla din sambo vid en eventuell separation.

Det är om din sambos mor skriver ett gåvobrev till sin son (din sambo) rörande lägenheten. Ett gåvobrev som säger att bostadens givits till hennes son som en gåva med villkoret att det ska vara hans enskilda egendom (4 § Sambolagen). I och med att bostaden då ges som en gåva med villkoret att det ska vara hans enskilda egendom kommer bostaden inte vara samboegendom. Bostadsrätten kommer så inte ingå i bodelningen vid en separation. Du kommer då inte ha rätt till bostadsrätten eller något av bostadsrättens värde (3, 4 och 8 § Sambolagen).

Det är främst de två sätten som du och din sambo kan säkerställa att bostaden verkligen är din sambos egendom, med ett samboavtal och ett gåvobrev från din svärmor till hennes son att egendomen är enskild egendom.

Om du vill ha hjälp med att upprätta ett samboavtal eller vidare hjälp kan du alltid vända dig till info@lawline.se för vidare hjälp.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare