Hur ska rekvisitet parförhållande i sambolagen tolkas och när upphör ett samboförhållande?

Hej, enligt sambolagen 2§ upphör samboförhållandet när: 1. om samborna eller någon av dem ingår äktenskap, 2. om samborna flyttar isär eller 3. om någon av samborna avlider. Samtidigt enligt 1§ krävs ett parförhållande för att uppfylla sambokriterierna: Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Enligt min mening upphör samboförhållandet när parförhållandet upphör (d.v.s när någon av parterna gör slut), även om bägge bor kvar i den gemensamma bostaden. Är det ett rimligt och juridiskt korrekt antagande?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan.

Som jag förstår din fråga har du några funderingar kring samboförhållanden enligt sambolagen, mer specifikt rekvisitet ”parförhållande” och när detta anses föreligga. Jag ska nu försöka ge en liten övergripande bild av detta.

Hur ska rekvisitet parförhållande tolkas?

I förarbetena till sambolagen, propositionen 2002/03:80, stadgas på s. 44 att rekvisitet ska tolkas så som att samborna bor tillsammans i ett förhållande vari normalt ingår sexuellt samliv. Det har i rättsfallet NJA 2022 s. 645 konstaterats att samborna inte måste ha sexuellt umgänge, men att förhållanden ska vara av sådan typ att detta normalt sett sker. Rättsfallet stadgar även att förhållandet ska likna ett äktenskap, och vara grundad på samma personliga gemenskap som de flesta förknippar med äktenskap för att anses uppfylla rekvisitet parförhållande.

Det kanske allra viktigaste i bedömningen framgår dock av p. 16: parternas egen uppfattning av förhållandet och hur de betraktas av sin omgivning. Man ska alltså se till parternas gemensamma avsikt med varför de bor med varandra samt hur de ser på varandra och deras förhållande.

Är samboförhållandet upplöst om parterna gjort slut?

Oavsett definitionen av begreppet parförhållande stadgar 2 § de fall som samboförhållanden upphör att gälla. Denna lista ska anses vara uttömmande. Därmed innebär det faktum att begreppet parförhållande inte längre kan appliceras inte i sig att samboförhållandet har avslutats. För att samboförhållandet formellt sett ska avslutas räcker det således inte med att parterna har "gjort slut", dem måste exempelvis även ha flyttat ifrån varandra enligt 2 § p. 2

Man kan med andra ord säga att om de inledande förutsättningarna för samboförhållandet är uppfyllt så blir det andra krav för att förhållandet ska anses avslutat. Det räcker alltså inte med att de inledande förutsättningarna inte längre uppfylls.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om något är oklart eller om en följdfråga skulle uppstå kan du alltid höra av dig direkt till mig via mejl. Du når mig på emil.szepesvari-burman@lawline.se.

Hälsningar,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare