Hur ska pappa överlåta farmors arv till oss, hennes barnbarn?

Min pappa vill överlåta sin mor arvs till mig och min syster. Hur skall han gå tillväga då?

Hans mor (min farmor) har inte gått bort ännu men han vill överlåta eventuella arv till oss.

Med vänlig hälsning, Lee

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel kan inte någon annan än testatorn (d.v.s. den avlidne) förfoga över sitt eget arv. Av lagen följer att alla bröstarvingar (d.v.s. barn till den avlidne) som minst har rätt att utfå sin laglott. Med laglott avses hälften av dennes arvslott. Se 7 kap 1 § ärvdabalken.

Av din fråga framgår inte hur er farmor ställer sig till denna överlåtelse, men ett alternativ är att hon under sin livstid upprättar ett testamente. Hur ett testamente upprättas framgår av 10 kap ärvdabalken. Notera dock att även om er farmor föreskriver att du och din syster ska få ta del av hela er pappas arvslott så har er pappa, i enlighet med 7 kap 3 §, möjlighet att under sex månaders tid (efter hon avlidit) påkalla jämkning av testamentet. Detta för att utfå sin lagstadgade rätt till laglott. Om jämkning inte påkallas kommer dock hela er pappas arvslott tillfalla dig och din syster.

Ett annat alternativ är att ni låter er pappa utfå arvet enligt ärvdabalkens "vanliga regler". Därefter kan er pappa upprätta ett gåvobrev där han, på så sätt, överlåter arvet i efterhand.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare