FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/05/2023

Hur ska man göra för att undvika bedrägeri när man köper biljett till någon till Sverige?

Hejsan! Varit i kontakt med en kvinna från Georgien. Vi har pratat cirka en månad nu genom mail. Hon vill nu ha hjälp med en biljett till Sverige och undrade om jag kan hjälpa till. Jag vill det självklart men detta känns som lurendrejeri, så jag undrade nu om man kan skydda pengarna från att användas än annat om det vi kom överens om? Hon ska använda pengarna till att betala biljetten från Georgien till Sverige. Finns det möjlighet till detta? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget direkt sätt att “skydda pengarna" genom att överföra pengarna till henne. För att undvika att du blir bedragen och hon inte använder pengarna till resan rekommenderar jag att du köper biljetten i hennes namn. Det vill säga du köper en biljett från Georgien till Sverige där hennes namn står. Då är pengarna bundna till biljetten och kan inte användas till annat. Därmed kan man säga att pengarna är “skyddade” till att hon besöker dig.

Om du för över pengarna till hennes konto så finns risken att hon använder pengarna till annat. Du berättar att det känns som “lurendrejeri”, det vill säga att hon kommer använda pengarna till annat. Om du har en magkänsla att personen inte vill komma eller att det känns som personen försöker lura dig hade jag undvikit att köpa biljetten.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare