Hur ska man göra för att gemensamma barn ska ärva föräldern direkt?

Hej, jag är gift utan äktenskapsförord och vi har endast gemensamma barn. Jag önskar att mina barn ärver mig direkt, och inte via/efter min efterlevande maka/makes bortgång. Hur gör jag då? Äktenskapsförord om enskild egendom som sedan testsmenteras till barnen. Eller måste vi göra bodelning redan nu för att säkerställa att vi är två individer som ärvs enligt individens arvslagar?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag skulle rekommendera ett äktenskapsförord samt ett testamente. Om ni, genom ett äktenskapsförord, gör all er egendom till enskild egendom kommer ingen bodelning ske när du avlider utan ni behåller er respektive enskilda egendom. För att dina barn ska ärva direkt krävs, som du skriver, att du även upprättar ett testamente där du förordnar all din egendom till barnen. Ni skulle kunna göra en bodelning redan nu för att klargöra hur ägandet av giftorättsgodset ser ut mellan er. Ni kan sedan göra er respektive halva av giftorättsgodset till enskild egendom. På detta sätt utjämnas även egendomsförhållandet mellan er.

Viktigt att komma ihåg är att din fru alltid har rätt att efter din död ha minst 4 basbelopp, vilket är ca 140 000 kr (2017). Detta gäller även fast du testamenterat bort allt till barnen. Se 3 kap 1 § 2 st ärvdabalken.

Hoppas du har fått någorlunda svar på din fråga! Här kan ni få hjälp med att upprätta äktenskapsförord och testamente.

God fortsättning,

Johanna BergvallRådgivare