FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/10/2019

Hur ska man agera när grannar bråkar?

Mina grannar bråkar nästan varje dag. Jag tror aTT de bråkar i alla fall. De pratar inte ett spårk jag förstår. Jag vet inte om jag ska göra något. Jag vet inte ens var exakt dem bor. Vad borde jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Så som jag uppfattar det så undrar du om huruvida man ska agera då man hör sina grannar bråka.

Hur ser regleringen ut vad gäller ingripande?

I svensk lag så saknas bestämmelser vad gäller skyldighet att ingripa för att hjälpa någon i nöd eller då man ser någon utsättas för brott. För att ge ett konkret exempel så finns det ingen skyldighet att hjälpa någon som riskerar att drunkna.

En förälder som står under garantställning har däremot en skyldighet att ingripa om deras barn riskerar att råka illa ut. Detsamma gäller för tex poliser och badvakter som i sina yrkesroller har en garantställning.

Vad kan du göra?

Ett bråk mellan två personer behöver inte vara något brottsligt. Eftersom du inte förstår vad som sägs kan det vara svårt att avgöra vad som försigår. Skulle du däremot misstänka att någon utsätts för brott så som tex misshandel så kan ett telefonsamtal vara tillräckligt. Kontaktar du larmcentralen dvs. 112 så meddelar de dig hur du ska agera.

Hoppas att svaret varit till hjälp. Du får gärna vända dig till oss på Lawline igen om du har fler eller andra frågor.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare