Hur ska jag och min sambo utforma ett skuldebrev avseende kontantinsatsen för ett bostadsköp?

Hej! Jag och min sambo håller på att skriva ett samboavtal och ett skuldebrev. Vi äger en fastighet 50/50. Jag lade in en hel del kontant och min sambo ingenting. Resterande summa har vi gemensamt lån på. Min fråga är om skuldebrevet kan vara utformat så att det omfattar hälften av kontantinsatsen plus lika många procent som fastigheten eventuellt stiger i värde (dock lägst kontantinsatsen)? Vi försöker hitta en rättvis fördelning då vi har barn på vardera sida som en dag ska ärva oss. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du vill att jag ska utveckla svaret är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

I det stora hela låter det som att ni har ett utmärkt upplägg på gång. Skuldebrevet måste som du är inne på kombineras med ett samboavtal, för att din sambos skuld till dig inte, i ett läge där ni separerat, ska avräknas från hens del av värdet på bostaden.

Hur ni väljer att utforma skuldebrevet är lite av en smaksak. Personligen föredrar jag modellen med ett fast belopp (d.v.s. hälften av kontantinsatsen) som ska återbetalas vid en framtida försäljning av fastigheten. Därutöver kan man skriva in ett villkor om ränta, exempelvis samma räntesats som tillämpas av banken på hypotekslånet. Lämpligtvis utbetalas den sammantagna räntan (som ju kan sträcka sig över flera år) också i samband med försäljningen.

Om/när ni säljer får du betalt (halva kontantinsatsen plus avtalad ränta) och ni delar ett eventuellt återstående överskott lika (eftersom ägarandelen är 50/50). Tveka inte att kontakta mina duktiga kollegor på Lawline om ni vill ha hjälp med den konkreta utformningen av skuldebrevet!

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare