Hur ska jag få tillbaka mina pengar?

Vi har betalat i förskott för en vara som inte har levererats. Har haft kontakt med företaget och hävt ordern och de har lovat att betala tillbaka pengarna. Men inga pengar kommer, bara den ena undanflykten efter den andra. Hur ska vi göra för att få tillbaka våra pengar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enklaste sättet att få tillbaka sina pengar är att anlita kronofogdemyndigheten. Du kan ansöka om ett s.k. betalningsföreläggande via deras hemsida. Den hittar du här: Kronofogdemyndigheten

Vad händer när du lämnat in en ansökan?

Kronofogdemyndigheten (KFM) skickar ett brev till den du vill få betalt av. Personen som är skyldig dig pengar kan då agera på några olika sätt:

Antingen betalar personen skulden och då kan du ta tillbaka din ansökan. Det andra alternativet är att personen invänder mot att det finns en skuld, då behöver du ta ställning till om du vill driva ärendet vidare i domstol vilket medför extra kostnader och kan innebära en risk att du ändå inte får betalt. Gör du det lämnar KFM över ärendet till domstolen.

Betalar personen inte men bestrider heller inte fordringen så meddelar KFM ett utslag. I det utslaget fastställs skulden och du kan begära att skulden ska verkställas eller drivas in. Därefter gör KFM en utredning för att se om den som är skyldig dig pengar har tillgångar att betala med. Har den det så sker det en utmätning, där KFM tar ifrån den betalningsskyldige vissa tillgångar och säljer dem för att kunna betala din skuld. Finns det inga tillgångar så skrivs ärendet av och du får stå för avgiftskotsnaderna.

Avgifter kan tillkomma både vid ansökningen och ifall ärendet skrivs av. Mer information hittar du på kronofogdemyndighetens hemsida.

Vad du bör göra nu:

Du bör skicka in en ansökan om betalningsföreläggande så snart som möjligt via KFM:s hemsida.

Lycka till med ditt ärende!

Mvh/

Nicolas KitzlerRådgivare