Hur ska jag få min deposition tillbaka?

Har betalat depo på 17820:- kr

Hus ägaren har besiktat huset och jag har lämnat nyckel åter , han besiktafe utan anmärkning. Nu till problemet : han vägrar betala tillbaka min depo,han har även ett nytt avtal med en kvinna från 1/8-18

Har detta skriftligt. I telefon säger han att jag skall få pengar senast 31/7-18 vilket ej har skett. Sedan på sms när han var alkohol påverkad så skrev han att jag inte får pengarna förrän 19/9-18.

Står klart och tydligt i avtalet : depositionen återfås efter utflytt och besiktning. Detta är alltså gjort samtliga nycklar lämnade åxå. Men inga pengar. Hur skall jag göra nu? Har alla sms och avtal sparade såklart

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att husägaren inte har gett dig depositionen tillbaka innebär att han har en skuld till dig. Eftersom du har flyttat ut och besiktning har skett har du rätt att få depositionen tillbaka, så länge husägaren inte har en avtalsrättsligt giltig anledning att behålla den. Baserat på din fråga verkar någon sådan anledning inte finnas.

För att få hjälp med att få depositionen tillbaka kan du kontakta kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Kronofogden skickar då ett föreläggande till husägaren, som kan agera på tre olika sätt. Antingen betalar han direkt, bestrider skulden eller inte svarar alls. Om skulden bestrids kan du välja att ta tvisten vidare till domstol. Väljer husägaren istället att inte svara meddelar kronofogden ett utslag, vilket innebär att de börjar driva in skulden han har till dig.

Observera att en ansökan om betalningsföreläggande kostar 300 kr. Skulle tvisten gå vidare till domstol tillkommer en kostnad på 900 kr. Att driva in skulden efter ett utslag kostar ytterligare 600 kr, men dessa kommer kronofogden försöka att så långt som möjligt ta från husägaren.

Här hittar du ansökan om betalningsföreläggande samt mer information.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Vill du ha ytterligare hjälp med ditt ärende är du varmt välkommen att boka tid hos våra erfarna jurister på Lawline Juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare