Hur ska jag få min bror att hämta sina saker från min gård?

Jag och min man köpte mitt föräldrahem i somras. Innan köpet blev klart skrev mamma ett avtal med min bror att han skulle ta alla sina grejer från gården. Det är skrot, traktorer, lastbilar mm och dom grejerna skulle va borta senast den 31/12-21. Den tiden har nu passerat med råge å 95% av all bråte står kvar.

Vilka rättigheter har vi att forsla bort grejerna? Eller vilka rättigheter har han att ha dem kvar? Vi är så trötta på att blicka ut över skrot.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du själv tar din brors saker, kan du göra dig skyldig till självtäkt enligt 8 kap 9 § brottsbalken.

Kronofogden

Jag föreslår att du vänder till Kronofogdemyndigheten och begär vanlig handräckning. Det innebär att kronofogden kan hjälpa dig med att ställa ett krav på att din bror ska hämta sina saker, det vill säga avhysning, se 3 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning.

Om du har tillgång till din mammas avtal där det framgår vilket datum din bror skulle ta sina saker från gården, kan du bifoga det till Kronofogdemyndigheten. Om din bror bestrider kravet, måste du vända dig till en domstol. Den processen blir förmodligen dyrare för din bror än att följa kronofogdens krav.

Sammanfattning

Ett bra sätt att få bort din bror saker är att ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten. Om din bror mot förmodan inte hämtar sina saker, kan du vända dig till en domstol. Det blir betydligt dyrare för din bror. Om du behöver hjälp med att förklara för din bror vad en domstolsprocess kan innebära är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare