Hur ska ett kravbrev till privatperson utformas?

En person dömdes i domstol/tingsrätt till skadestånd till mig efter misshandel och jag har ansökt om verkställighet hos kronofogden. Men skall även skriva ett kravbrev som påminnelse till personen. Vad ska den innehålla för privatperson till privatperson?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Svensk rätt så finns det inga formella krav för vad ett kravbrev från en privatperson till en annan ska innehålla varför du är ganska fri i ditt utformande av ett sådant.

Till att börja med bör du specificera vad kravet avser, alltså att kravbrevet handlar om din fordran på skadestånd efter misshandel. Dina personuppgifter samt uppgift om vem det är som du kräver bör också finnas med i kravbrevet.

Vidare bör kravbrevet innehålla en uppmaning att personen som är skyldig dig pengar ska betala skulden inom ett visst antal dagar samt att denne även ska betala dröjsmålsränta och eventuell inkassokostnad du har haft.

Det bör också finnas specificerat hur mycket pengar kapitalbeloppet, alltså skadeståndsfordran i detta fallet, uppgår till. Det bör även finnas en specifikation av hur mycket ränta och eventuella andra avgifter som du har haft för indrivande av skulden uppgår till.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har fler frågor eller vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare